دوره 6, شماره 25
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل زیباییشناختی تصویر در مجموعة «سرمة خورشید» نادر نادرپور
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-09-23)نادر نادرپور (1308-1378) با ارایه مضامین رمانتیکی از نوع رمانتیسم طبیعتگرا، سیاه و احساسی به عنوان یکی از برجستهترین نیمه سنتیپردازان معاصر شناخته شده است. این پژوهش با رویکرد زیباییشناسانه و ساختاری، به تحلیل و ...
-
«تحلیل ماهی، یک نماد معنوی در مثنوی مولوی»
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-09-23)ماهی، یکی از تصویرهای مطرح مولوی در مثنوی است که شاعر با آن انس و خویشاوندی ذهنی و باطنی دارد. ماهی، واژه حسی بسیط نیست بلکه تصویری گسترش یافته و ممتد که از عالم حس تا دنیای ناشناخته جان و روان را در برگرفته است. در این ...
-
زیباییشناسی آثار ناصر کشاورز
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-09-23)در زیباییشناسی شعر عناصر شکل، صورت و محتوا در ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند. در نقد زیباییشناختی شعر کودک موزون و آهنگین بودن، صریح و گویا بودن اندیشهساز و خیالپرداز بودن از عناصر اصلی است. برای رسیدن به یک بینش ...
-
سازهها در مجموعه «حنجرة زخمی تغزل» حسین منزوی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-09-23)تکرار و دوران از محورهای اصلی شکلگیری عناصر موسیقایی است. این الگو در نظام موسیقیایی شعر معاصر نیز تشخص دارد و سه حوزۀ موسیقی درونی، بیرونی و کناری را در بر میگیرد. منزوی با تکیه بر این الگوها موسیقی اشعار خود را آفریده ...
-
تشبیه و حروف الفبا در شعر خاقانی
(دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-09-23)تشبیه در شعر فارسی، در زمره برجستهترین نوع صور خیال محسوب میشود؛ و در شعر اکثر شاعران جایگاهی ویژه دارد. بنابر این شاعران با استفاده از پدیدههای طبیعی اطراف خود، دایره تشبیهات خویش را گستردهتر ساختهاند. یکی از این ...



