اولویت بندی چالش های توسعه و موفقیت شرکت های زایشی در حوزه زیست فناوری
(ندگان)پدیدآور
نقی زاده, محمداوجانی, مهدیآقازاده, سهرابصفردوست, عاطیهغفاریان, کامیارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از راهکارهای مهمِ تجاریسازیِ داراییهای فکری در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، ایجاد شرکتهای زایشی است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و بررسی چالشهای پیش رو، به منظور توسعه و موفقیت شرکتهای زایشی حوزة زیستفناوری در ایران میباشد. برای پاسخ به مسألة پژوهش، از روش پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده گردید. پس از بررسی ادبیات موضوع، در بخش کیفی پژوهش با انجام یازده مصاحبة عمیق با خبرگان فعال در حوزة تجاریسازی فناوریهای زیستی، چالشهای کلیدی با استفاده از تحلیل زمینهمحور استخراج شد. در بخش کمّی پژوهش، پرسشنامة مربوط به چالشهای شناساییشده، در میان 21 شرکت فعال حوزة زیستفناوری توزیع گردید و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، آزمون تی تکنمونه وآزمون فریدمن به بررسی وضعیت چالشها و رتبهبندی آنها در حوزة زیستفناوری پرداخته شد. در نهایت 41 چالش شناسایی و در قالب شش بعد، طبقهبندی گردید. براساس یافتهها، مهمترین این چالشها به ترتیب اولویت عبارتند از: عدم وجود اطلاعات و درک دقیق از نیازهای بازار و مشتریان، عدم وجود سازوکار قیمتگذاری حمایتی و شکاف فرهنگی میان مؤسسههای تحقیقاتی و فعالان صنایع.
کلید واژگان
چالش های توسعه و موفقیتشرکت زایشی
زیست فناوری
تجاری سازی محصول/فناوری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیIranian Association for Management of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبائیشرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی




