کاربرد راهبردهای ادب توسط دبیران ایرانی در موقعیت کنش گفتاری «پیشنهاد»
(ندگان)پدیدآور
شرف زاده, محمدحسینبنی زمانی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در زبانشناسی اجتماعی، کاربردشناسی را مطالعه زبان از دیدگاه سخنگویان آن تعریف میکنند. در سالهای اخیر این مسئله که چگونه ادب در مکالمههای اجتماعی حفظ و به کار برده میشود و چگونه به وسیله مخاطب مخصوصاً با در نظر گرفتن شرایط محیطی، فرهنگی و اجتماعی درک و فهمیده میشود، جایگاه برجستهای را در کاربردشناسی پیدا کرده است. مطالعات کاربردی و نظری بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است. در پژوهش حاضر راهبردهای ادب استفاده شده توسط دبیران بر اساس الگوی ادب براون و لوینسون (1987) بررسی میشود. در این پژوهش، سه متغیر جنس، سن و قدرت مدنظر است و سعی شده است راهبردها و فرا راهبردهای ادب استفاده شده توسط دبیران در موقعیت کنش گفتاری «پیشنهاد» بررسی شود. برای انجام این هدف، دادهها با استفاده از پرسشنامه تکمیلی گفتمان جمع آوری شدهاند. در این پرسشنامه از طریق 5 پرسش از جامعه آماری خواسته شد که به شش مخاطب مختلف با قدرت اجتماعی بیشتر، کمتر و یا برابر، موضوعی را پیشنهاد دهند. دادههای به دست آمده از شرکت کنندگان در این پژوهش نشان دهنده تأثیر هر سه متغیر تحقیق در ایجاد تفاوت معنادار در استفاده از فرا راهبردهای ادب در موقعیت کنش گفتاری «پشنهاد» است؛ تنها متغیر سن در موقعیت قدرت برابر و نیز در بین مردان تفاوت معناداری را نشان نمیدهد.
کلید واژگان
زبانشناسی اجتماعیفرا راهبرد و راهبردهای ادب
الگوی ادب براون و لوینسون
کنشگفتاری
کنش گفتاری پیشنهاد
شماره نشریه
5253تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
فاطمه نعیمی حشکوائیسازمان پدید آورنده
گروه زبانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانگروه زبانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
شاپا
1735-22902717-073X




