نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشرف زاده, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorبنی زمانی, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:04:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:04:54Z
dc.date.available1399-07-08T19:04:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:04:54Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-13en_US
dc.date.submitted1397-01-24fa_IR
dc.identifier.citationشرف زاده, محمدحسین, بنی زمانی, مجید. (1397). کاربرد راهبردهای ادب توسط دبیران ایرانی در موقعیت کنش گفتاری «پیشنهاد». فصلنامه پازند, 14(5253), 57-82.fa_IR
dc.identifier.issn1735-2290
dc.identifier.issn2717-073X
dc.identifier.urihttp://www.pazand.ir/article_102451.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/58643
dc.description.abstractدر زبان‌شناسی اجتماعی، کاربردشناسی را مطالعه‌ زبان از دیدگاه سخنگویان آن تعریف می­کنند. در سال‌های اخیر این مسئله که چگونه ادب در مکالمه‌های اجتماعی حفظ و به کار برده می‌شود و چگونه به وسیله‌ مخاطب مخصوصاً با در نظر گرفتن شرایط محیطی، فرهنگی و اجتماعی درک و فهمیده می‌شود، جایگاه برجسته‌ای را در کاربردشناسی پیدا کرده است. مطالعات کاربردی و نظری بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است. در پژوهش حاضر راهبردهای ادب استفاده شده توسط دبیران بر اساس الگوی ادب براون و لوینسون (1987) بررسی می­شود. در این پژوهش، سه متغیر جنس، سن و قدرت مدنظر است و سعی شده است راهبردها و فرا راهبردهای ادب استفاده شده توسط دبیران در موقعیت کنش گفتاری «پیشنهاد» بررسی شود. برای انجام این هدف، داده‌ها با استفاده از پرسشنامه تکمیلی گفتمان جمع آوری شده­اند. در این پرسشنامه از طریق 5 پرسش از جامعه آماری خواسته شد که به شش مخاطب مختلف با قدرت اجتماعی بیشتر، کمتر و یا برابر، موضوعی را پیشنهاد دهند. داده‌های به دست آمده از شرکت کنندگان در این پژوهش نشان دهنده‌ تأثیر هر سه متغیر تحقیق در ایجاد تفاوت معنادار در استفاده از فرا راهبردهای ادب در موقعیت کنش‌ گفتاری «پشنهاد» است؛ تنها متغیر سن در موقعیت قدرت برابر و نیز در بین مردان تفاوت معناداری را نشان نمی­دهد.fa_IR
dc.format.extent481
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفاطمه نعیمی حشکوائیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پازندfa_IR
dc.relation.ispartofPazanden_US
dc.subjectزبان‌شناسی اجتماعیfa_IR
dc.subjectفرا راهبرد و راهبردهای ادبfa_IR
dc.subjectالگوی ادب براون و لوینسونfa_IR
dc.subjectکنش‌گفتاریfa_IR
dc.subjectکنش گفتاری پیشنهادfa_IR
dc.titleکاربرد راهبردهای ادب توسط دبیران ایرانی در موقعیت کنش گفتاری «پیشنهاد»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue5253
dc.citation.spage57
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد