بررسی بازار انگور و کشمش در استان قزوین
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, مهرنوشنجاتیان, محمدعلیاسماعیلی, مجید
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
استان قزوین با دارا بودن حدود 35494 هکتار باغ انگور و تولید سالیانه 348000 تن از این محصول رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. با این وجود، بازار محصولات انگور استان همواره دستخوش نوسانات قیمتی و درآمدی بوده و این امر باعث نگرانی باغداران شده است. هدف از اجرای این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر کاهش هزینههای بازاررسانی و موثر بر حاشیه بازار، انتخاب مسیر مناسب بازاررسانی و بررسی مشکلات تولیدکنندگان محصول انگور در استان و راهکارهایی جهت بهبود مکانیسم بازار، کاهش ریسکهای قیمتی و درآمدی و بیان ابزارهای لازم در جهت کنترل ریسک ناشی از افزایش عرضه، کاهش قیمت و کاهش درآمد باغداران میباشد. تحقیق به روش پیمایشی و در سطوح مختلف کانالهای بازاررسانی انجام شد. نتایج نشان داد که انگورکاران استان قزوین سود کمی از عملیات بازاررسانی محصول بدست میآورند و خدمات بازاررسانی بهینه عمل نکرده و کارآمد نیستند. همچنین، نتایج نشان داد که بهترین مسیر بازاررسانی انگور و کشمش مسیری است که تعاون روستایی و تشکلهای تولیدی در آن  ورود پیدا کردهاند.
کلید واژگان
بازاررسانیانگور و کشمش
نوسانات قیمتی
تشکلهای تولیدی
اقتصاد کشاورزی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
موسسه تحقیقات علوم باغبانیسازمان پدید آورنده
مربی/ مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزویناستادیار / مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوین
کارشناس ارشد/ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان



