مدل یابی معادلات ساختاری ارتباط دینداری و شیوه های فرزند پروری با معنا در زندگی مبتنی بر میانجی گری سبک های هویت در نوجوانان دختر
(ندگان)پدیدآور
کلانتری, مهردادنشلط دوست, حمیدطاهرعریضی, حمیدرضاباپیری, امیدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش دینداری و شیوه های فرزند پروری بر معنا در زندگی با میانجی گری سبک های هویت در نوجوانان دختر از طریق الگوسازی معادلات ساختاری است. این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علی است. جامعه آماری دانش آموزان سال سوم دوره دبیرستان به تعداد4476 نفر بودند. نمونه آماری 200 نفری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه دینداری (گلاک و استارک،1965) شیوه های فرزندپروری( بامریند، 1973) سبک های هویت (برزونسکی،1989) و معنا در زندگی ( استگر و همکاران،2006)بود. داده ها با رویکرد مدل سازی معادله ساختاری بررسی شد. یافته ها بیانگر آن بود که اثر مستقیم متغیرهای دینداری، شیوه فرزندپروری و سبک های هویت بر متغیر معنا در زندگی، معنادار است. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر دینداری بر متغیر معنا در زندگی در صورتی که متغیر سبک های هویت میانجی باشد، معنادار می باشد. در نتیجه معنا در زندگی به واسطه دینداری، شیوه فرزندپروری و سبک های هویت پیش بینی می شود
کلید واژگان
معنا در زندگیدینداری
شیوه فرزندپروری
سبک های هویت
نوجوانان دختر
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
انجمن روانشناسی اجتماعی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایرانعضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان
دانشگاه فرهنگیان




