• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • طب و تزکیه
    • دوره 24, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • طب و تزکیه
    • دوره 24, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اهمیت و چارچوب مناسب آینده نگاری توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در کشور

    (ندگان)پدیدآور
    طباطبایی, شیماضیایی, سید امیرمحسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    516.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده: زمینه و هدف : با توجه به روند های نوظهور در جهان و ایران،  و  پر هزینه و زمان بر بودن  آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی  ، اتخاذ رویکرد نوآورانه آینده نگاری در برنامه ریزی های راهبردی ضروری است . هدف این مقاله تببین اهمیت آینده نگاری و سناریو نویسی  در توسعه هدفمند این بخش   است. روش بررسی :این تحقیق به روش اسنادی برای پاسخگویی به سئوالات پژوهشی با رویکردتوصیفی- تحلیلی است . ابتدا  با مطالعه جامع ، اهمیت و شیو ه های آینده نگاری تببین و در نهایت چارچوب  مناسب و پیشنهادات کاربردی برای آینده نگاری توسعه هدفمند این حوزه  در کشور ارائه می گردد. یافته ها  : بهره گیری از تعامل خبرگان و سناریو نویسی خلاقانه ،  امکان  ارائه تصویر آینده های ممکن، احتمالی ، و مطلوب و همچنین تصور مناسب تری را  از آینده  را  فراهم نموده، و به ارائه راهکارهایی جهت توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی  ایران در طول دهه های آینده منجر می گردد. نتیجه گیری :  الگوی مناسب آینده نگاری  برای برنامه ریزی های آینده آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی  در سطح ملی در دو مرحله پیشنهاد می گردد. مرحله اول تدوین سناریوی پایه با پایش الگوهای رشد  گذشته  و در مرحله دوم  بحث های متمرکز با  خبرگان کشور ؛  جهت تدوین سناریوهای احتمالی بر اساس  روند های آینده است .   سناریوهای کیفی متفاوت به عنوان ابزاری برای  ارائه مدل  مفهومی آینده نگاری امکان انعطاف پذیری در تصمیم گیری های راهبردی را  فراهم می سازد .
    کلید واژگان
    آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی
    آینده نگاری
    پانل خبرگان
    سناریو
    الگوی پیشنهادی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
    Ministry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Education
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    شاپا
    1608-2397
    2251-6239
    URI
    http://www.tebvatazkiye.ir/article_52295.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/53940

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب