| dc.contributor.author | طباطبایی, شیما | fa_IR | 
| dc.contributor.author | ضیایی, سید امیرمحسن | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:52:13Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:52:13Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T18:52:13Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T18:52:13Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-09-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-11-22 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-09-01 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | طباطبایی, شیما, ضیایی, سید امیرمحسن. (1395). اهمیت و چارچوب مناسب آینده نگاری توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در کشور. طب و تزکیه, 24(4), 91-102. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1608-2397 |  | 
| dc.identifier.issn | 2251-6239 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.tebvatazkiye.ir/article_52295.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/53940 |  | 
| dc.description.abstract | چکیده:
زمینه و هدف : با توجه به روند های نوظهور در جهان و ایران،  و  پر هزینه و زمان بر بودن  آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی  ، اتخاذ رویکرد نوآورانه آینده نگاری در برنامه ریزی های راهبردی ضروری است . هدف این مقاله تببین اهمیت آینده نگاری و سناریو نویسی  در توسعه هدفمند این بخش   است.
روش بررسی :این تحقیق به روش اسنادی برای پاسخگویی به سئوالات پژوهشی با رویکردتوصیفی- تحلیلی است . ابتدا  با مطالعه جامع ، اهمیت و شیو ه های آینده نگاری تببین و در نهایت چارچوب  مناسب و پیشنهادات کاربردی برای آینده نگاری توسعه هدفمند این حوزه  در کشور ارائه می گردد.
یافته ها  : بهره گیری از تعامل خبرگان و سناریو نویسی خلاقانه ،  امکان  ارائه تصویر آینده های ممکن، احتمالی ، و مطلوب و همچنین تصور مناسب تری را  از آینده  را  فراهم نموده، و به ارائه راهکارهایی جهت توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی  ایران در طول دهه های آینده منجر می گردد.
نتیجه گیری :  الگوی مناسب آینده نگاری  برای برنامه ریزی های آینده آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی  در سطح ملی در دو مرحله پیشنهاد می گردد. مرحله اول تدوین سناریوی پایه با پایش الگوهای رشد  گذشته  و در مرحله دوم  بحث های متمرکز با  خبرگان کشور ؛  جهت تدوین سناریوهای احتمالی بر اساس  روند های آینده است .   سناریوهای کیفی متفاوت به عنوان ابزاری برای  ارائه مدل  مفهومی آینده نگاری امکان انعطاف پذیری در تصمیم گیری های راهبردی را  فراهم می سازد . | fa_IR | 
| dc.format.extent | 516 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی | fa_IR | 
| dc.publisher | Ministry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Education | en_US | 
| dc.relation.ispartof | طب و تزکیه | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Medicine and Cultivation | en_US | 
| dc.subject | آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی | fa_IR | 
| dc.subject | آینده نگاری | fa_IR | 
| dc.subject | پانل خبرگان | fa_IR | 
| dc.subject | سناریو | fa_IR | 
| dc.subject | الگوی پیشنهادی | fa_IR | 
| dc.title | اهمیت و چارچوب مناسب آینده نگاری توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در کشور | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 24 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 91 |  | 
| dc.citation.epage | 102 |  |