ارائه الگوی راهبردهای تجاریسازی محصولات و فناوری های نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا
(ندگان)پدیدآور
کریمی یزدی, عبدالرسولحقیقی, محمدناطق, تهمینهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با آغاز عصر خردورزی، شرکتهای زایشی دانشبنیان به منظورهمافزایی علم و ثروت، توسعهی اقتصاددانشمحور، تجاریسازی پژوهش وتوسعه درحوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا ایجاد شده اند. علیرغم پیشرفتهای سالیان اخیر، یکی از چالشهای پیشروی این شرکتها، خلق ثروت و تجاری سازی یافتههای پژوهشی است. براین اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای تجاری سازی فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات برمبنای مطالعهای کیفی و با رویکرد اکتشافی-کاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ خبرگان دانشگاهی و مدیران دانشی فعال در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی با رویکرد گلوله برفی به تعداد 15 نفر انتخاب شدهاند. از حیث روش گردآوری اطلاعات به دو شکل مطالعات کتابخانهای و میدانی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از طریق مدل شش مرحله ای تحلیل محتوا (تِم) کلارک و براون می باشد. برای سنجش روایی از شیوه معیار مقبولیت و قابلیت تایید و پایایی مصاحبه نیز از روش بازآزمون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به ارائه نقشه راهبردی تجاریسازی فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات گردید که از 5 راهبرد اصلی شامل؛ اصلاح نظام مدیریتی در شرکتهای نوپا، بهبود ارتباط شرکتهای دانش محور با صنعت، مدیریت اثربخش حقوق مالکیت فکری، افزایش اثربخشی نقش حاکمیتی دولت و فرهنگ سازی و 16 زیر راهبرد تشکیل یافته است.
کلید واژگان
تجاریسازینقشه راهبردی
دانشبنیان
شرکتهای نوپا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیMinistry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Education
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایراندانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
شاپا
1608-23972251-6239




