نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگل افشانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorصالحی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:50:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:50:20Z
dc.date.available1399-07-08T18:50:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:50:20Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-10en_US
dc.date.submitted1398-01-21fa_IR
dc.identifier.citationگل افشانی, علی, صالحی, محمد. (1398). ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر استقلال دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور. طب و تزکیه, 28(1), 114-129.fa_IR
dc.identifier.issn1608-2397
dc.identifier.issn2251-6239
dc.identifier.urihttp://www.tebvatazkiye.ir/article_89879.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/53210
dc.description.abstractچکیده<br /> <strong>زمینه و هدف:</strong> برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند به استقلال دست یابند نیازمند رهبرانی بصیر و اثربخش هستند؛ چرا که رهبری بصیر چشم‌انداز و دورنمای سازمان را ترسیم می‌کند. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر استقلال دانشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور می-باشد.<br /> <strong>روش بررسی:</strong> روش پژوهش‌ حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه‌ اعضای هیات علمی دانشگاه-های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته رهبری بصیر با 90 سوال و 2 بعد و 6 مولفه و پرسش‌نامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با60 سوال و 2 بعد و 7 مولفه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌ معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار‌های SPSS20 و PLS بکارگرفته شد.<br /> <strong>یافته‌ها:</strong> نتایج نشان داد که رهبری بصیر با بار عاملی 580/0 بر استقلال دانشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب می‌باشد.<br /> <strong>نتیجه‌گیری:</strong> رهبری بصیر به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود ارتقای کیفیت اثر بخشی آموزشی و استقلال دانشگاهی محسوب می‌شود. در حوزه استقلال آکادمیک از دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار می‌رود که به مدیریت باثبات و پایدار پایبند باشند. پژوهش فوق می‌تواند چشم‌انداز جدیدی در راستای تغییر سیاست‌های کلی مدیران و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه در راستای بازبینی برنامه‌ها بسته های تحول و نوآوری، ایجاد کند.fa_IR
dc.format.extent436
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیfa_IR
dc.publisherMinistry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Educationen_US
dc.relation.ispartofطب و تزکیهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Medicine and Cultivationen_US
dc.subjectرهبری بصیرfa_IR
dc.subjectاستقلال دانشگاهیfa_IR
dc.subjectآموزش علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectنظام سلامتfa_IR
dc.subjectسیستماتیکfa_IR
dc.titleارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر استقلال دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده مسئول،دانشیار دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue1
dc.citation.spage114
dc.citation.epage129
nlai.contributor.orcid0000-0002-9239-9295
nlai.contributor.orcid0000-0001-8127-8570


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد