ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر استقلال دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور
(ندگان)پدیدآور
گل افشانی, علیصالحی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده زمینه و هدف: برای اینکه دانشگاهها بتوانند به استقلال دست یابند نیازمند رهبرانی بصیر و اثربخش هستند؛ چرا که رهبری بصیر چشمانداز و دورنمای سازمان را ترسیم میکند. لذا هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر رهبری بصیر بر استقلال دانشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور می-باشد. روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه-های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر با روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته رهبری بصیر با 90 سوال و 2 بعد و 6 مولفه و پرسشنامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با60 سوال و 2 بعد و 7 مولفه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS20 و PLS بکارگرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رهبری بصیر با بار عاملی 580/0 بر استقلال دانشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب میباشد. نتیجهگیری: رهبری بصیر به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود ارتقای کیفیت اثر بخشی آموزشی و استقلال دانشگاهی محسوب میشود. در حوزه استقلال آکادمیک از دانشگاههای علوم پزشکی انتظار میرود که به مدیریت باثبات و پایدار پایبند باشند. پژوهش فوق میتواند چشمانداز جدیدی در راستای تغییر سیاستهای کلی مدیران و مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه در راستای بازبینی برنامهها بسته های تحول و نوآوری، ایجاد کند.
کلید واژگان
رهبری بصیراستقلال دانشگاهی
آموزش علوم پزشکی
نظام سلامت
سیستماتیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیMinistry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Education
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.نویسنده مسئول،دانشیار دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
1608-23972251-6239




