نقش مهارت های اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)
(ندگان)پدیدآور
علم بیگی, امیرامیری, رومیناصاحبدل, سینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانیهای مربوط به آینده شغلی آنها بسیار مهم و قابل توجه بوده و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی را ایفا میکنند. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی نقش قابلیت اشتغال، به عنوان یک محرک درونی در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 230 تن از دانشجویان کاردانی و کارشناسی کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود که 144 تن از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین و به شکل طبقهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی شکلی به وسیله گروهی از متخصصان مربوط بررسی و تایید شد. پایایی آن با محاسبه ضریب تتای ترتیبی تایید شد(91/0≥ ≥81/0). تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون لجستیک دو وجهی روشهای آماری اصلی بودند که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 اجرا شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد انگیزه تحصیلی دانشجویان در شش بعد، انگیزه نوطلبی و نوآوری، انگیزه پایگاه حرفهای، انگیزه هیجانی، انگیزه مالی، انگیزه یادگیری و انگیزه کسب مدرک دسته بندی میشوند که در بین آنها انگیزه نوطلبی و نوآوری مهمترین بعد میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد داشتن مهارت رهبری به عنوان یکی از ابعاد قابلیت اشتغال مهمترین متغیر اثر گذار بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان بوده و از اینرو تمرکز برنامه درسی بر ارتقای مهارتهای رهبری گامی موثر بر بهبود انگیزه تحصیلی دانشجویان خواهد بود.
کلید واژگان
مهارت های اشتغالانگیزه آموزشی
دانشجویان کشاورزی
مهارتهای رهبری و انگیزه نوطلبی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
موسسه آموزش و ترویج کشاورزیAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانپردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
دانشجو/پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
شاپا
2717-12052717-1213




