حل مسئلهی مکانیابی- مسیریابی با تحویل چندبخشی تقاضای مشتریان با استفاده از الگوریتم آنیل شبیهسازی شده
(ندگان)پدیدآور
جعفری, عزیزالهصادقی سروستانی, آیلیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از چالش انگیزترین مسائل موجود در مدیریت زنجیرهی تأمین (SCM) مسئلهی مکانیابی تسهیلات (FLP) و مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) میباشد که بررسی مجزای این دو مسئله، افزایش هزینهها و مدت زمان برنامهریزی را نتیجه میدهد. لذا مسئله مکانیابی_مسیریابی (LRP) با در نظر گرفتن همزمان FLP و VRP در SCM مطرح میشود. مدیر شرکتها همواره با این مسئله مواجه هستند که تأمین تقاضای هر مشتری تنها توسط یک وسیله نقلیه سود بیشتری را نتیجه میدهد یا تحویل تقاضای آنان در چند بخش منجر به افزایش سود میشود. برای پاسخ به این مسئله نیاز است که هزینه-های بدست آمده از حل LRP و مسئلهی مکانیابی_مسیریابی با در نظر گرفتن فرض تحویل چند بخشی تقاضای مشتریان (SDLRP)مقایسه شود. لذا این مقاله به معرفی مدل SDLRP میپردازد، که تا به حال در مقالهای دیده نشده است. با توجه به NP-Hard بودن این مسئله، مدل ریاضی پیشنهادی توسط نرم افزار CPLEX10.1 برای نمونه مسائل در اندازههای کوچک اجرا و دو الگوریتم جستجوی ممنوع (TS) و آنیل شبیهسازی شده (SA) برای ابعاد بزرگ مسئله ارائه میشود. پس از تولید مثالهای آزمایشی جدید نتایج عددی حاصل از حل مدل توسط نرم افزار CPLEX10.1 و الگوریتم-های پیشنهادی تحلیل شده است. نتایج گویای کارایی دو الگوریتم TS و SA و برتری الگوریتم SA نسبت به الگوریتم TS میباشد، به این معنا که در اغلب نمونه مسائل، الگوریتم SA در زمان کوتاهتر جوابهای بهتری را ارائه میدهد. همچنین نتایج نشان میدهند در نظر گرفتن فرض تحویل چندبخشی تقاضای مشتریان منجر به کاهش هزینهی نهایی میشود، به ویژه اگر واریانس تقاضای مشتریان کوچک و میانگین آنها بین نصف و سه چهارم ظرفیت وسایل نقلیه باشد.
کلید واژگان
زنجیرهی تأمینمسئلهی مکانیابی_مسیریابی با تحویل چند بخشی تقاضا
جستجوی ممنوع
آنیل شبیهسازی شده
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




