• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از داده‎های پانل

    (ندگان)پدیدآور
    توکلی کاشانی, علیسرتیبی, زهراافشارپور, مهلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    307.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی اثر عوامل کلان اقتصادی و اجتماعی بر تلفات حوادث ترافیکی گامی مناسب در جهت اتخاذ تصمیم‎های صحیح اقتصادی و کاهش خسارات ناشی از این حوادث در کشورها است. اما با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت متفاوت کشورها، این اثرات متفاوت هستند. این پژوهش برای اولین‎بار به‎طور توأم به بررسی رابطه میان قیمت بنزین و سرانه تولید ناخالص داخلی با نرخ تلفات ترافیکی به تفکیک کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) و سایر کشورها پرداخته است و از این طریق سطح اقتصادی کشورها در بررسی این عوامل در نظر گفته شده است. داده‎های استفاده شده در این پژوهش، داده‎های 91 کشور جهان طی سال‎های 2000 الی 2016 در قالب داده‎های پانل هستند. در تحلیل این داده‎ها از مدل خودرگرسیون برداری پانل (VAR) که یکی از روش‎های مناسب اقتصادسنجی است، استفاده شد و اثر متغیرها در سال‎های قبل نیز شناسایی گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد در هر دو گروه کشور و با روندی کاملاً متفاوت، به‎طور معناداری افزایش قیمت بنزین در دو سال نخست و سرانه تولید ناخالص داخلی موجب کاهش نرخ تلفات ترافیکی می‎شوند. این کاهش به‎خصوص در مورد قیمت بنزین و برای کشورهای OECD بیشتر است. دلیل این امر را می‎توان حذف سفرهای غیرضروری و افزایش مطلوبیت حمل‎ونقل همگانی در اثر افزایش قیمت بنزین و بهبود شرایط ایمنی ترافیک کشورها در اثر افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه آن کاهش تلفات حوادث ترافیکی دانست.
    کلید واژگان
    تلفات حوادث ترافیکی
    تولید ناخالص داخلی
    قیمت بنزین
    کشورهای عضو و غیر عضو OECD
    مدل VAR (Vector Autoregressive model)

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم‎وصنعت ایران، تهران، ایران
    دانش‎آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه علم‎وصنعت ایران، تهران، ایران
    دانش‎آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد‌، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_88532.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52105

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب