نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتوکلی کاشانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسرتیبی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorافشارپور, مهلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:47:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:47:22Z
dc.date.available1399-07-08T18:47:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:47:22Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-09en_US
dc.date.submitted1398-03-19fa_IR
dc.identifier.citationتوکلی کاشانی, علی, سرتیبی, زهرا, افشارپور, مهلا. (1398). مدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از داده‎های پانل. پژوهشنامه حمل و نقل, 16(1), 29-42.fa_IR
dc.identifier.issn1735-3459
dc.identifier.issn2008-3351
dc.identifier.urihttp://www.trijournal.ir/article_88532.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52105
dc.description.abstract<em>بررسی اثر عوامل کلان اقتصادی و اجتماعی بر تلفات حوادث ترافیکی گامی مناسب در جهت اتخاذ تصمیم‎های صحیح اقتصادی و کاهش خسارات ناشی از این حوادث در کشورها است. اما با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت متفاوت کشورها، این اثرات متفاوت هستند. این پژوهش برای اولین‎بار به‎طور توأم به بررسی رابطه میان قیمت بنزین و سرانه تولید ناخالص داخلی با نرخ تلفات ترافیکی به تفکیک کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (</em><em>OECD</em><em>) و سایر کشورها پرداخته است و از این طریق سطح اقتصادی کشورها در بررسی این عوامل در نظر گفته شده است. داده‎های استفاده شده در این پژوهش، داده‎های 91 کشور جهان طی سال‎های 2000 الی 2016 در قالب داده‎های پانل هستند. در تحلیل این داده‎ها از مدل خودرگرسیون برداری پانل (</em><em>VAR</em><em>) که یکی از روش‎های مناسب اقتصادسنجی است، استفاده شد و اثر متغیرها در سال‎های قبل نیز شناسایی گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد در هر دو گروه کشور و با روندی کاملاً متفاوت، به‎طور معناداری افزایش قیمت بنزین در دو سال نخست و سرانه تولید ناخالص داخلی موجب کاهش نرخ تلفات ترافیکی می‎شوند. این کاهش به‎خصوص در مورد قیمت بنزین و برای کشورهای </em><em>OECD</em><em> بیشتر است. دلیل این امر را می‎توان حذف سفرهای غیرضروری و افزایش مطلوبیت حمل‎ونقل همگانی در اثر افزایش قیمت بنزین و بهبود شرایط ایمنی ترافیک کشورها در اثر افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه آن کاهش تلفات حوادث ترافیکی دانست.</em>fa_IR
dc.format.extent307
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه حمل و نقلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Transportation Researchen_US
dc.subjectتلفات حوادث ترافیکیfa_IR
dc.subjectتولید ناخالص داخلیfa_IR
dc.subjectقیمت بنزینfa_IR
dc.subjectکشورهای عضو و غیر عضو OECDfa_IR
dc.subjectمدل VAR (Vector Autoregressive model)fa_IR
dc.titleمدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از داده‎های پانلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم‎وصنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‎آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران‌، دانشگاه علم‎وصنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‎آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد‌، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue1
dc.citation.spage29
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد