| dc.contributor.author | توکلی کاشانی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | سرتیبی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | افشارپور, مهلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:47:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:47:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:47:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:47:22Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | توکلی کاشانی, علی, سرتیبی, زهرا, افشارپور, مهلا. (1398). مدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از دادههای پانل. پژوهشنامه حمل و نقل, 16(1), 29-42. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3459 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3351 | |
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_88532.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52105 | |
| dc.description.abstract | <em>بررسی اثر عوامل کلان اقتصادی و اجتماعی بر تلفات حوادث ترافیکی گامی مناسب در جهت اتخاذ تصمیمهای صحیح اقتصادی و کاهش خسارات ناشی از این حوادث در کشورها است. اما با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت متفاوت کشورها، این اثرات متفاوت هستند. این پژوهش برای اولینبار بهطور توأم به بررسی رابطه میان قیمت بنزین و سرانه تولید ناخالص داخلی با نرخ تلفات ترافیکی به تفکیک کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (</em><em>OECD</em><em>) و سایر کشورها پرداخته است و از این طریق سطح اقتصادی کشورها در بررسی این عوامل در نظر گفته شده است. دادههای استفاده شده در این پژوهش، دادههای 91 کشور جهان طی سالهای 2000 الی 2016 در قالب دادههای پانل هستند. در تحلیل این دادهها از مدل خودرگرسیون برداری پانل (</em><em>VAR</em><em>) که یکی از روشهای مناسب اقتصادسنجی است، استفاده شد و اثر متغیرها در سالهای قبل نیز شناسایی گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد در هر دو گروه کشور و با روندی کاملاً متفاوت، بهطور معناداری افزایش قیمت بنزین در دو سال نخست و سرانه تولید ناخالص داخلی موجب کاهش نرخ تلفات ترافیکی میشوند. این کاهش بهخصوص در مورد قیمت بنزین و برای کشورهای </em><em>OECD</em><em> بیشتر است. دلیل این امر را میتوان حذف سفرهای غیرضروری و افزایش مطلوبیت حملونقل همگانی در اثر افزایش قیمت بنزین و بهبود شرایط ایمنی ترافیک کشورها در اثر افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه آن کاهش تلفات حوادث ترافیکی دانست.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 307 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US |
| dc.subject | تلفات حوادث ترافیکی | fa_IR |
| dc.subject | تولید ناخالص داخلی | fa_IR |
| dc.subject | قیمت بنزین | fa_IR |
| dc.subject | کشورهای عضو و غیر عضو OECD | fa_IR |
| dc.subject | مدل VAR (Vector Autoregressive model) | fa_IR |
| dc.title | مدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از دادههای پانل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 29 | |
| dc.citation.epage | 42 | |