مدلسازی تأخیر وسایلنقلیه در مناطق عملیاتی با استفاده از شبیهسازی نرمافزاری در راههای دوخطه آزادراهی
(ندگان)پدیدآور
احدی, محمدرضاصلاحی مقدم, آرسامغلامین, پیماننصرالهی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأخیر ناشی از منطقه عملیاتی یکی از مهمترین مباحث در فعالیتهای نگهداری و بهسازی در آزادراهها میباشد این مدت زمان تلفشده علاوه بر این که باعث افزایش هزینه کاربران راه میشود نارضایتی عمومی را نیز در پی دارد. تأخیر ناشی از منطقه عملیاتی عمدتاً به دلیل ایجاد صف و کاهش سرعت در این ناحیه رخ میدهد. برای ارائه مدل تأخیر مناسب، ابتدا با استفاده از نرمافزار Aimsunبه شبیهسازی میکروسکوپی منطقه عملیاتی پرداخته شد و میزان تأخیر حاصل از انسداد مسیر در حالات مختلف حجم ورودی به ناحیه و طول منطقه عملیاتی تعیین گردید. بر اساس نتایج حاصل میزان ظرفیت در داخل منطقه عملیاتی برابر با 1700 وسیله نقلیه بر ساعت تعیین شد همچنین مشخص شد، پارامتر حجم نسبت به طول منطقه عملیاتی تأثیرگذاری بیشتری را در تأخیر منطقه عملیاتی دارا میباشد. سپس با استفاده از نرمافزار SPSS21و آزمودن فرمهای مختلف برازش، مدل غیرخطی چندگانه برای تأخیر منطقه عملیاتی در راههای دوخطه آزادراهی مشخص گردید.
کلید واژگان
منطقه عملیاتیزمان تأخیر
شبیهسازی
میکروسکوپی
مدل غیرخطی چندگانه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایراندانشآموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
دانشجوی دکترا، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




