موقعیت برنامه درسی کارآفرینی در دانشکده کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا، رازی و کردستان
(ندگان)پدیدآور
موحدی, رضاحیدری ترازک, خدیجهسعدی, حشمت الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه نظر دانشجویان رشتههای کشاورزی درباره وضعیت موجود و مناسب برنامهی درسی درس کارآفرینی بود. بنابراین، این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از روش میدانی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را 122 تن دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی در سه دانشگاه بو علی سینای همدان، رازی کرمانشاه وکردستان که درس یادشده را در سال تحصیلی 93-92 گذرانده بودند تشکیل دادند. به دلیل این که حجم جامعهی آماری این پژوهش محدود بود، از روش تمام شماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه که در شش بخش طراحی شده بود گرد آوری شد. پرسشنامهها از نظر روایی مورد تأیید متخصصان فن قرار گرفت و پایایی آن نیز پس از پیش آزمون با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی و از طریق نرم افزار R محاسبه گردید (94/0-71/0=α). یافتهها نشان دادند که وضعیت ارایه درس کارآفرینی از نظر دانشجویان مزبور در زمینههای هدفها، محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی نامناسب بوده است. همچنین بین وضع موجود و مطلوب برنامهی این درس در زمینههای هدف، محتوا و روش تدریس تفاوت معنی داری وجود داشت. دانشجویان مورد مطالعه بر این باور بودند که محتوای درس کارآفرینی کشاورزی باید شامل مدیریت واحدهای کسب و کار متناسب با هدفهای رشتههای کشاورزی بوده، این درس به صورت کاربردی بوده و با استفاده از روشهای عملی، گفتگو و کارگاهی و دعوت از کارآفرینان برای مشارکت در ارایه درس باشد.
کلید واژگان
برنامه درسیتدریس
اشتغال و کارآفرینی
کارآفرینی در کشاورزی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
موسسه آموزش و ترویج کشاورزیAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی/دانشگاه بو علی سینادانش آموخته/دانشگاه بو علی سینا
عضو هیات علمی/دانشگاه بو علی سینا
شاپا
2717-12052717-1213




