عاملهای موثر بر مشارکت پیوسته کشاورزان الشتر در کلاسهای آموزشی ترویجی
(ندگان)پدیدآور
رحیمی فیض آباد, فاطمهیزدان پناه, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش ترویج هنگامی موثر خواهد بود که کشاورزان به صورت فعال و پیوسته در کلاسهای آموزشی ترویجی مشارکت نمایند. لذا، هدف کلی این پژوهش بررسی میزان مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاسهای آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر و عاملهای مؤثر بر پیوستگی شرکت کشاورزان در آنها میباشد. برای دستیابی به این هدف، در این تحقیق از فن پیمایش که از روشهای توصیفی میباشد، استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در کلاسهای آموزشی- ترویجی سال 1391-1390 شرکت نموده بودند (650 تن) که به روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای تصادفی (به نسبت زن و مرد) انتخاب گردیدند و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 240 نفری از کشاورزان برای تحقیق گزینش شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 89/0). یافتهها نشان دادند، متغیر رضامندی بالاترین تاثیر مستقیم را روی مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاسهای ترویجی دارد و احساسات دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم روی مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاسهای ترویجی میباشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، رضامندی بالاترین تاثیر را بر مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاسهای ترویجی دارد. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود کلاسهای آموزشی – ترویجی و افزایش مشارکت پیوسته کشاورزان به این کلاسها ارائه شده است.
کلید واژگان
ترویج کشاورزیآموزشهای ترویجی
مشارکت پیوسته کشاورزان
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
موسسه آموزش و ترویج کشاورزیAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی ، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستاناستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
شاپا
2717-12052717-1213




