الگوی ساختاریِ توسعۀ نظام دانش و دلالتهای آن از منظر قرآن کریم در چارچوب مبانی حکمت متعالیه
(ندگان)پدیدآور
رمضانی حسین آباد, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه در وجه انضمامیِ خود، تابعِ بسط و تعالیِ نظر و عمل به نحو توأمان است. به همین وزان، توسعه در واقعیت اجتماعی، نسبتی متقابل با توسعۀ نظام دانش و علوم دارد. اینکه سنخ دانش و علوم چگونه و بر مبنای چه الگوی ساختاری و ارزشیای بسط یابد، متأثر از مبانی معرفتی حاکم بر نگرش فردی و جمعی پدیدآورندگان علوم و نیز تجارب ایشان است. این، بدان معناست که نحوۀ توسعۀ دانش و علوم، گرانبار از پیشفرضهایی است که خواه ناخواه با پذیرش یک الگوی ساختاری، تسری و امتداد مییابند؛ ازاینرو هر دستگاه معرفتی بایسته است مبتنی بر مبانیِ خود، الگوی توسعۀ منظومۀ دانش و علوم را شناسایی نموده، رهیافتی روششناختی نسبت به توسعۀ دانش و علوم داشته باشد. مقالۀ حاضر از منظر این ضرورت، با استفاده از مبانی حکمت متعالیه، به تأمل در الگوی ساختاریِ توسعۀ نظام دانش و علوم بر مبنای دلالتهای آیات قرآن کریم پرداخته است. هدف این مقاله، ترسیم یک الگوی عام طبقهبندی دانش نیست، بلکه آن است که بتواند با شناساییِ مبادی معرفت، در نظام روابط انسان از منظر دلالت آیات قرآن کریم، نحوۀ بسط دانش و علوم را شناسایی و تبیین نماید.
کلید واژگان
توسعهنظر
عمل
دانش
علوم
حکمت متعالیه
قرآن
شماره نشریه
72تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01




