مقایسه نتایج ارزیابی اختلالات اسکلتی-عضلانی کارکنان رایانه با روش های ناراحتی های اسکلتی-عضلانی کرنل، ارزیابی سریع فوقانی و ارزیابی سریع تنش اداری
(ندگان)پدیدآور
سهرابی, محمدصادقفریدی زاد, امیر مسعودفراستی, فرهادنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بیش از 60 درصد درصد از کارکنان بخش اداری در کشورهای در حال توسعه از ناراحتی های فیزیکی شکایت دارند که بسیاری از این ناراحتی ها مرتبط با اختلالات اسکلتی-عضلانی می باشد. شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان کشورهای در حال توسعه با توجه به نوع کار با رایانه و مدت زمان بین 15 تا 70 درصد گزارش شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی اختلالات اسکلتی عضلانی کارکنان اداری و تعیین میزان همبستگی نتایج روش های ناراحتی های اسکلتی-عضلانی کرنل«CMDQ»، ارزیابی سریع اندام فوقانی«RULA» و ارزیابی سریع تنش اداری«ROSA» می باشد.
مواد و روش ها: شرکت کنندگان شامل 71 نفر از کارمندان اداری بودند که به روش نمونه برداری تصادفی سیستمی انتخاب شده اند. روش انجام این مطالعه هبستگی استفاده از پرسش نامه CMDQ و ارزیابی شرکت کنندگان با روش های مورد مطالعه بوده است.
یافته های پژوهش: بنا بر نتایج ارزیابی سریع اندام فوقانی 46 درصد افراد در سطح ریسک 3 و 4 (انجام مداخله ارگونومی) قرار داشتند و طبق نتایج نهایی روش ارزیابی سریع اداری 21 درصد در سطح ریسک کم، 48 درصد در سطح ریسک متوسط و 31 درصد در سطح ریسک زیاد قرار داشتند. هم چنین بین سطوح ریسک دو روش رابطه معنی داری یافت شد(P
کلید واژگان
اختلالات اسکلتی عضلانیروش های ناراحتی های اسکلتی-عضلانی کرنل
روش ارزیابی سریع اندام فوقانی
روش ارزیابی سریع تنش اداری
بهداشت حرفه اي
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-10-011394-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایلامسازمان پدید آورنده
دانشگاه هنر اصفهاندانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
شاپا
1563-47282588-3135
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی و مقایسه اثر آموزش روش ارگونومیک جابجایی بیمار در کارکنان اتاق عمل با استفاده از دو ابزار "ارزیابی جابجایی بیمار" و " ارزیابی سریع تمام بدن"
راستی, لیلا؛ ارسلانی, نرگس؛ مقصودیپور, مریم؛ حسینزاده, سمانه (انجمن علمی پرستاری ایران, 2016-12-01)مقدمه: افزایش آسیبهای ناشی از جابجایی بیماران در پرستاران نشان میدهد که بهکارگیری روشهای آموزشی موجود در جابجایی بیماران، تأثیر چندانی در اجرای صحیح روش نداشته است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه اثر آموزش روش ...
-
ارائه مدل درخت ارزیابی فازی برای بررسی سیستمهای ارزیابی عملکرد کارکنان و انتخاب سیستم ارزیابی مناسب برای دانشگاههای آزاد اسلامی آذربایجانغربی
ملازاده, ابراهیم؛ علیمحمدی اصل, ابراهیم؛ زمستانی, قادر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2012-02-20)پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل درخت ارزیابی فازی برای بررسی سیستمهای ارزیابی عملکرد کارکنان و انتخاب سیستم ارزیابی مناسب برای دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجانغربی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاههای ...
-
اثرات و نحوه ارزیابی پویا ، ارزیابی پویای رایانهای ، ارزیابی ایستا و درک مطلب
یعقوبی, مهدی؛ رزمجو, سید آیت الله (انجمن پژوهش های آموزشی ایران, 2020-06-21)هدف این مطالعه مقایسه اثرات ارزیابی پویا رایانهای، ارزیابی پویا و ارزیابی ایستا بر عملکرد درک مطلب است. همچنین نگرش زبانآموزان نسبت به ارزیابیهای ایستا، پویا و پویا رایانهای مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع ترکیبی ...




