| dc.contributor.author | مدقق, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدی زاده, سید محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T23:59:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T23:59:33Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T23:59:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T23:59:33Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-10-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-07-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مدقق, حمیدرضا, مهدی زاده, سید محمد. (1393). کنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 4(8), 97-83. doi: 10.30480/dam.2014.22 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2649 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2014.22 | |
| dc.identifier.uri | http://dam.journal.art.ac.ir/article_22.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470149 | |
| dc.description.abstract | چکیده
پرداختن به مناسبات عاشقان هی زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده است که بخش قابل ملاحظه ای
از آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ی ژانر با
هدف بررسی این موضوع که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر حامی و تقوی تکنند هی کدام ارزش ها و
باورهای مخاطبان خویش است، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از سال 1369 تا سال 1390 در سالن های
سینما نمایش عمومی داشت هاند، با رویکرد ساختارگرایی و با روش تحلیل متن بررسی کرده است. «تحلیل
ساختاری متن » در بررسی یک ژانر ترکیبی از دو تحلیل همنشینی و جانشینی است. در این پژوهش نیز
تحلیل همنشینی با بررسی چگونگی گسترش متوالی روایت، چگونگی ارائه ی معنا در ژانر مورد بررسی را
آشکار ساخته و تحلیل جانشینی با بهره گیری از تقابل های دوجزئی، چیستی معنای متون این ژانر را بیان
کرده است. نتایج این پژوهش گواه آن است که ژانر کمدی رمانتیک ایرانی از چهار پی رفت اولیه با نام های
تصاحب، نجات، اجازه و رقیب بهره م یگیرد و در حالی که ساختار روایی در 52 کمدی رمانتیک از الگوهای
مشابهی پیروی می کند، این الگوها در 10 کمدی رمانتیک نامتعارف با تغییر مواجه می شود. همچنین روایت
57 فیلم در خدمت بازتولید نظم اجتماعیِ موجود بین زن و مرد و تقویت نقش جنسیتی زن مطیع است و
تنها در روایت 5 فیلم است که باورهای مرسوم دربار هی زنانگی و مردانگی مورد تردید قرار م یگیرند | fa_IR |
| dc.format.extent | 297 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نامه هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2014.22 | |
| dc.subject | سینمای ایران | fa_IR |
| dc.subject | کمدی رمانتیک | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل ژانرکمدی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل ساختاری | fa_IR |
| dc.subject | نقشهای جنسیتی | fa_IR |
| dc.title | کنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، استان تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، استان تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 97 | |
| dc.citation.epage | 83 | |