نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمدقق, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمهدی زاده, سید محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:59:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:59:33Z
dc.date.available1399-08-01T23:59:32Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:59:33Z
dc.date.issued2014-08-23en_US
dc.date.issued1393-06-01fa_IR
dc.date.submitted2013-10-12en_US
dc.date.submitted1392-07-20fa_IR
dc.identifier.citationمدقق, حمیدرضا, مهدی زاده, سید محمد. (1393). کنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 4(8), 97-83. doi: 10.30480/dam.2014.22fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2014.22
dc.identifier.urihttp://dam.journal.art.ac.ir/article_22.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470149
dc.description.abstractچکیده پرداختن به مناسبات عاشقان هی زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده است که بخش قابل ملاحظه ای از آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ی ژانر با هدف بررسی این موضوع که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر حامی و تقوی تکنند هی کدام ارزش ها و باورهای مخاطبان خویش است، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از سال 1369 تا سال 1390 در سالن های سینما نمایش عمومی داشت هاند، با رویکرد ساختارگرایی و با روش تحلیل متن بررسی کرده است. «تحلیل ساختاری متن » در بررسی یک ژانر ترکیبی از دو تحلیل همنشینی و جانشینی است. در این پژوهش نیز تحلیل همنشینی با بررسی چگونگی گسترش متوالی روایت، چگونگی ارائه ی معنا در ژانر مورد بررسی را آشکار ساخته و تحلیل جانشینی با بهره گیری از تقابل های دوجزئی، چیستی معنای متون این ژانر را بیان کرده است. نتایج این پژوهش گواه آن است که ژانر کمدی رمانتیک ایرانی از چهار پی رفت اولیه با نام های تصاحب، نجات، اجازه و رقیب بهره م یگیرد و در حالی که ساختار روایی در 52 کمدی رمانتیک از الگوهای مشابهی پیروی می کند، این الگوها در 10 کمدی رمانتیک نامتعارف با تغییر مواجه می شود. همچنین روایت 57 فیلم در خدمت بازتولید نظم اجتماعیِ موجود بین زن و مرد و تقویت نقش جنسیتی زن مطیع است و تنها در روایت 5 فیلم است که باورهای مرسوم دربار هی زنانگی و مردانگی مورد تردید قرار م یگیرندfa_IR
dc.format.extent297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2014.22
dc.subjectسینمای ایرانfa_IR
dc.subjectکمدی رمانتیکfa_IR
dc.subjectتحلیل ژانرکمدیfa_IR
dc.subjectتحلیل ساختاریfa_IR
dc.subjectنقشهای جنسیتیfa_IR
dc.titleکنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، استان تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، استان تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue8
dc.citation.spage97
dc.citation.epage83


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد