| dc.contributor.author | نورانی, محسن | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T23:58:02Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T23:58:03Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T23:58:02Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T23:58:03Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-04-16 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-01-27 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | نورانی, محسن. (1398). بررسی تراژدی در اورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی بر مبنای الگوی فریتاگ. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 9(18), 101-115. doi: 10.30480/dam.2019.698 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-2649 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2019.698 |  | 
| dc.identifier.uri | http://dam.journal.art.ac.ir/article_698.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470078 |  | 
| dc.description.abstract | هدف از نوشتار این مقاله بررسی تراژدی و ساختار آن در اورتور فانتزی <strong><em>رومئو و ژولیت</em></strong> چایکوفسکی، آهنگساز نامدار روسیه در دورۀ رومانتیک، و انطباق آن در الگوی گوستاو فریتاگ، نمایشنامهنویس و منتقد آلمانی، است. هِرَم پیشنهادی از سوی فریتاگ برای تحلیل ساختار روایی داستانهای تراژیک دارای پنج قسمت یا مرحله است شامل: مقدمه یا معرفی ، کنش صعودی و گرهافکنی ، نقطۀ اوج ، کنش نزولی و سقوط، و وقوع فاجعه و گرهگشایی از داستان. در این تحقیق مشخص خواهد شد که چایکوفسکی با تأمل و اِشراف کامل در مبانی و ساختار تراژدی <strong><em>رومئو و ژولیت</em></strong>، موسیقیاش را در فرم سونات پنج قسمتی طراحی کرده است که میتوان آن را با ساختار پنجپردهای داستان شکسپیر و ساختار پنجقسمتی الگوی فریتاگ منطبق نمود. در این مقاله همچنین میزان وفاداری آهنگساز به داستان در بررسیهای ریزبینانه و تحلیلی از کارگانِ موسیقی البته با استفاده از هرم فریتاگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که چایکوفسکی در مفهومسازی تراژدی در این موسیقی بسیار موفق عملکرده است و از اهداف دیگر این مقاله اینست که مخاطب به بیان دقیق آهنگساز از تمامی قسمتهای روایی آن در ساختاری مشخص و درک بهتری از اثر نائل آید. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1716 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه هنر | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | نامه هنرهای نمایشی و موسیقی | fa_IR | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30480/dam.2019.698 |  | 
| dc.subject | چایکوفسکی | fa_IR | 
| dc.subject | تراژدی | fa_IR | 
| dc.subject | رومئو و ژولیت | fa_IR | 
| dc.subject | هِرَم فریتاگ | fa_IR | 
| dc.subject | کاتارسیس | fa_IR | 
| dc.subject | هامارتیا | fa_IR | 
| dc.title | بررسی تراژدی در اورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی بر مبنای الگوی فریتاگ | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 9 |  | 
| dc.citation.issue | 18 |  | 
| dc.citation.spage | 101 |  | 
| dc.citation.epage | 115 |  |