نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنقاش‌زاده, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorنظری, کاظمfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, شهریارfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:57:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:57:43Z
dc.date.available1399-08-01T23:57:42Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:57:43Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-10en_US
dc.date.submitted1394-12-20fa_IR
dc.identifier.citationنقاش‌زاده, مسعود, نظری, کاظم, صادقی, شهریار. (1397). بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلم‌نامه‌های مبتنی بر شاه‌پیرنگ؛ مطالعۀ سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 8(16), 97-112. doi: 10.30480/dam.2018.575fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2018.575
dc.identifier.urihttp://dam.journal.art.ac.ir/article_575.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470061
dc.description.abstractوحدت پیرنگ مهم‌ترین اصل درام کلاسیک است. ارسطو در بوطیقا، کنش را بر شخصیت ترجیح می‌دهد و وحدت پیرنگ را با وحدت کنش برابر می‌داند؛ اما نظریه‌های متأخر، این تفکیک قطعی بین شخصیت و کنش را از میان برداشته‌اند. تغییر شخصیت اصلی و جایگزین‌کردن آن با شخصیتی دیگر، یکی دیگر از اصول درام کلاسیک، یعنی وجود یک شخصیت اصلی را نادیده گرفته است. در پژوهش حاضر، با استفاده از آثار ارسطو و نظریه‌پردازان متأثر از او و با روش تحلیل داده‌ای مشاهده‌ای، به بررسی فیلم‌هایی پرداخته‌ایم که تغییر شخصیت اصلی در آن‌ها رخ داده است و به این نتیجه رسیدیم که این آثار، برای حفظ وحدت پیرنگ، از سازوکارهایی همچون حضور شخصیت اصلیِ جایگزین در زنجیرۀ علت و معلولی رویدادها، حفظ وحدت کنش، تأکید بر مضمون واحد و ظرفیت‌های حماسه استفاده کرده‌اند. تأثیری که تغییر شخصیت اصلی بر وحدت پیرنگ می‌گذارد، در ارتباط با میزان استفاده از این سازوکارهاست؛ هرچه تعداد این سازوکارها بیشتر باشد، امکان حفظ وحدت پیرنگ نیز افزون‌تر خواهد بود؛ در غیر این صورت، نتیجۀ تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی، شکل‌گیری پیرنگ دوگانه است که به معنای وجود دو پیرنگ مجزاست.fa_IR
dc.format.extent702
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2018.575
dc.subjectفیلم نامهfa_IR
dc.subjectشاه‌پی رنگfa_IR
dc.subjectوحدت شخصیتfa_IR
dc.subjectشخصیت اصلیfa_IR
dc.subjectپیرنگ دوگانهfa_IR
dc.titleبازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلم‌نامه‌های مبتنی بر شاه‌پیرنگ؛ مطالعۀ سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای پژوهش هنر . استادیار دانشگاه صداوسیماfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای پژوهش هنر . استادیار دانشگاه صداوسیماfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد تهیه‌کنندگی تلویزیونfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue16
dc.citation.spage97
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد