بازخوانی وحدت شخصیت در ساختار فیلمنامههای مبتنی بر شاهپیرنگ؛ مطالعۀ سازوکارهای تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی
(ندگان)پدیدآور
نقاشزاده, مسعودنظری, کاظمصادقی, شهریارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وحدت پیرنگ مهمترین اصل درام کلاسیک است. ارسطو در بوطیقا، کنش را بر شخصیت ترجیح میدهد و وحدت پیرنگ را با وحدت کنش برابر میداند؛ اما نظریههای متأخر، این تفکیک قطعی بین شخصیت و کنش را از میان برداشتهاند. تغییر شخصیت اصلی و جایگزینکردن آن با شخصیتی دیگر، یکی دیگر از اصول درام کلاسیک، یعنی وجود یک شخصیت اصلی را نادیده گرفته است. در پژوهش حاضر، با استفاده از آثار ارسطو و نظریهپردازان متأثر از او و با روش تحلیل دادهای مشاهدهای، به بررسی فیلمهایی پرداختهایم که تغییر شخصیت اصلی در آنها رخ داده است و به این نتیجه رسیدیم که این آثار، برای حفظ وحدت پیرنگ، از سازوکارهایی همچون حضور شخصیت اصلیِ جایگزین در زنجیرۀ علت و معلولی رویدادها، حفظ وحدت کنش، تأکید بر مضمون واحد و ظرفیتهای حماسه استفاده کردهاند. تأثیری که تغییر شخصیت اصلی بر وحدت پیرنگ میگذارد، در ارتباط با میزان استفاده از این سازوکارهاست؛ هرچه تعداد این سازوکارها بیشتر باشد، امکان حفظ وحدت پیرنگ نیز افزونتر خواهد بود؛ در غیر این صورت، نتیجۀ تغییر و جایگزینی شخصیت اصلی، شکلگیری پیرنگ دوگانه است که به معنای وجود دو پیرنگ مجزاست.
کلید واژگان
فیلم نامهشاهپی رنگ
وحدت شخصیت
شخصیت اصلی
پیرنگ دوگانه
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
دکترای پژوهش هنر . استادیار دانشگاه صداوسیمادکترای پژوهش هنر . استادیار دانشگاه صداوسیما
کارشناس ارشد تهیهکنندگی تلویزیون




