تأثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
صابری, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر می کوشد اثر آموزش موسیقی را بر خلاقیت دانش آموزان بررسی کند. برای تحقق هدف پژوهش، یک گروه آزمایش و یک گروه گواه شامل 120 نفر از جامعه ی آماری دانش آموزان دختر و پسر در پایه ی هفتم دبیرستان ها و هنرستان های موسیقی دخترانه و پسرانه (دوره ی اول پایه ی هفتم) انتخاب شدند. انتخاب نمونه از هنرستان های موسیقی به سبب کم بودن شمار هنرستان ها، به روش در دسترس، اما انتخاب نمونه از دبیرستان ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. دانش آموزان دختر و پسر هنرستان موسیقی گروه آزمایش و دانش آموزان دبیرستانی گروه گواه را تشکیل دادند و هر دو گروه در پایان سال تحصیلی به پرسشنامه ی استاندارد خلاقیت عابدی پاسخ دادند. شرط ورود دانش آموزان هنرستانی به گروه آزمایش، سپری کردن دروس آموزش موسیقی در یک سال تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T انجام شد و نتایج نشان دادند که آموزش موسیقی اثری مثبت بر خلاقیت دانش آموزان دارد و به بهبود خلاقیت کلی آنها می انجامد. همچنین، آموزش موسیقی به بهبود کیفیت هر یک از ابعاد چهارگانه ی خلاقیت، سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری، کمک می کند. 
کلید واژگان
آموزش موسیقیخلاقیت
دانش آموزان
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




