بررسی تطبیقی سازها و نوازندگان در نقش برجسته های I، III و IV کول فرح در هزاره ی اول پیش از میلاد (ایلامی نو)
(ندگان)پدیدآور
دهناد, ندادهناد, نازنینظفرمند, سیدجوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
منطقهی کول فرح در شمال شهر ایذه، شامل 6 نقشبرجستهی سنگی از دورهی ایلامی نو حدود 1000-500 ق.م است. مراسم مذهبی همراه با موسیقی یکی از نکات مهم نقشبرجسته های I،   III و IV کول فرح است که گروهی از نوازندگان ایلامی را نشان می دهد. این پژوهش با هدف شناخت و کاربرد دو عامل اصلی سیر تکاملی سازشناسی و جایگاه نوازندگان در این سه نقشبرجستهی دورهی ایلامی با توجه به شکل و کاربرد آن ها در مراسم و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانه ای و فیشبرداری از اطلاعات مربوط و سپس با روش میدانی، تطبیقی و تحلیلی انجام شده است. یافته ها بر اساس سازشناسی، مدل لباس و مو، موقعیت اجتماعی و مکان قرارگرفتن نوازندگان در نقوشبرجستهی I،   III و IV تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش گویای وجود یک رهبر ارکستر و سازهای چنگ  زاویه ای (عمودی 14 سیم و افقی 9 سیم) و ساز کوبه ای مربع شکل در نقوشبرجستهی نوازندگان است، و نیز وجود نمادین سازهای مؤنث (چنگ، طبل) و رداهای بلند نوازندگان کول فرح I که از لحاظ قدمت از دو نقش III و IV  جدیدتر است، احتمال موقعیت بالای اجتماعی نوازندگان یا ورود احتمالی نوازندگان زن به دربار ایلامی را افزایش می دهد.
کلید واژگان
کلیدواژه ها: کول فرحموسیقی ایلامیان
تاریخ ایلامیان
نقوش برجسته ی ایلامی
نمادگرایی ساز
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
......
...




