سنجش چگونگی تغییر ذائقه و سبک شنیداری عمومی موسیقایی در ایران بین سالهای 1387تا 1389 بر مبنای آلبومهای منتشر شده و اجرای کنسرتها
(ندگان)پدیدآور
آزاده فر, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وقایع اجتماعی و سیاسی همواره در جوامع گوناگون منجر به تغییر کیفی و کمی ارائهی محصولات هنری بویژه موسیقی است. این مقاله در صدد آن است که این تغییر شکل را در دو سال پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 ایران مقایسه نماید. در کشور ما آمار دقیقی از میزان فروش محصولات موسیقی وجود ندارد. تنها آمار قابل دستیابی شمار و نوع مجوزهای صادره از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار آلبومها و اجرای کنسرتهای رسمی است. افزایش آمار اجراهای صحنهای همزمان با رکود انتشار آلبومهای موسیقایی نشان میدهد ایران نیز مانند سایر نقاط دنیا در حال حرکت به سمت کاهش تولید آلبوم و افزایش اجراهای زنده است. اما روند کاهش تولید موسیقی سنتی در هر دو شکل انتشار و اجرا نیازمند توجه بیشتر دوستداران فرهنگ ایرانی به این مهم است. تحلیلی که میتوان بر افزایش تولید موسیقی پاپ و کاهش تولید موسیقی سنتی داشت، پراکندگی سنی جمعیت کشور است. ایران هماینک یکی از جوانترین جمعیتهای جهان را به خود اختصاص داده است. پیشبینی میشود؛ آیندهی صنعت موسیقی از آنچه در 50 ساله گذشته رخ داده است، کاملاً متفاوت باشد. هنوز صنعت موسیقی به شدت به تولیدات فیزیکی از قبیل لوحهای فشرده صوتی و تصویری وابسته است و بهتازگی و در چند سال گذشته فروش محصولات بهشکل دیجیتال آغاز شده است.
کلید واژگان
کلیدواژهها: صنعت موسیقی ایرانانتخابات 1388
انتشار موسیقی ایران
کنسرت موسیقی در ایران
موسیقی پاپ و سنتی در ایران
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01




