نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبنی اسدی, نسیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:56:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:56:38Z
dc.date.available1399-08-01T23:56:38Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:56:38Z
dc.date.issued2014-11-22en_US
dc.date.issued1393-09-01fa_IR
dc.date.submitted2014-08-08en_US
dc.date.submitted1393-05-17fa_IR
dc.identifier.citationبنی اسدی, نسیم. (1393). کاوشی در نمایشنامه ی آرامسایشگاهِ فُرسی از دریچه ی نوتاریخ‏گرایی (تاریخ‏گرایی نو). نامه هنرهای نمایشی و موسیقی, 5(9), 17-30. doi: 10.30480/dam.2015.127fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2015.127
dc.identifier.urihttp://dam.journal.art.ac.ir/article_127.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470001
dc.description.abstractچکیده <br />نوتاریخ‏گرایی گرایشی  است در مطالعات ادبی و فرهنگی که توجه‌ ویژه ای به موقعیت تاریخی متن به عنوان جزء جدایی ناپذیر متن دارد. از این دیدگاه متن به صحنه ی نبرد میان اندیشه های متخاصم نویسنده، جامعه، رسوم، نهادها و اعمال اجتماعی بدل می شود که همگی در نهایت مورد توافق نویسنده و خواننده و تحت تأثیر شناختمان آن ها قرار می گیرد. تاریخ‏گرایی  نو به متن ادبی به عنوان بستری برای تعامل گفتمان های گوناگون و نمایان سازی روابط قدرت می پردازد. اندیشمندان بسیاری در این رویکرد سهم داشته اند، از جمله فوکو که تأکید می کند تاریخ رابطه‌ی پیچیده‌ی انواع گفتمان‏هاست. گفتمان با قدرت پیوند خورده است و از طریق زبان اعمال می‌شود. این رویکرد سعی در به تصویر کشیدن تعامل گفتمان های گوناگون یک متن ادبی و چگونگی تأثیر‏گذاری و تأثیرپذیری متقابل گفتمان ها و متن بر یکدیگر دارد. فرسی در نمایشنامه ی آرامسایشگاه ایدئولوژی خود را در غالب گفتمان های اجتماعی نمایان می کند. مضمون نمایشنامه از بطن جامعه ی مؤلف، هم از جنبه ی فرهنگی و هم از جنبه‏ی اجتماعی، سر برآورده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است به نمایشنامه ی آرامسایشگاه به عنوان فضایی برای تعامل گفتمان های گوناگون نگریسته شود و به ریشه یابی قواعد و احکام اجتماعی موجود در متن، گفتمان غالب متن، بایدها و نبایدهای اجتماعی دوره‌ی تاریخی مورد نظر نویسنده و بازتاب اوضاع تاریخی متن پرداخته شود.fa_IR
dc.format.extent256
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/dam.2015.127
dc.subjectکلید واژه‏ ها: تاریخ‏گرایی نوfa_IR
dc.subjectگفتمانfa_IR
dc.subjectفُرسیfa_IR
dc.subjectآرامسایشگاهfa_IR
dc.titleکاوشی در نمایشنامه ی آرامسایشگاهِ فُرسی از دریچه ی نوتاریخ‏گرایی (تاریخ‏گرایی نو)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department...fa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue9
dc.citation.spage17
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد