مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس عنوان

  • بررسی نشانه شناسی موسیقی ایرانی در نمایش تعزیه 

    رشیدی, صادق (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    در آیین تعزیه، موسیقی به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد: 1- موسیقی آوازی، 2 موسیقی سازی یا غیرآوازی. موسیقی مذکور، موسیقی ایرانی است که دارای ژانرهای متعددی است. در این مقاله که به روش توصیفی  تحلیلی به نگارش درآمده، ...

  • روایت و روایت گری 

    شهبا, محمد (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    چکیده واژگان و اصطلاحاتی که در حیطة روای تشناسی به کار می رود از سه زبان روسی، فرانسوی، و انگلیسی گرفته شده است. به همین دلیل، ترجمة این واژگان تفاوت های معنایی را در متون متعلق به این رشته پدید آورده است. دو واژة «روایت ...

  • ضد رئالیسم، زبان، و امر مسلط در اولئانا 

    علیزاد, علی اکبر (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    چکیده نمایشنامه اولئانا نوشته دیوید ممت، به رغم که این در دهه 1990 میلادی مباحثات بسیار فراوانی را پیرامون مسئله آزار جنسی و آموزش دانشگاهی برانگیخت، از نظر ساختارِ دراماتیک کمتر مورد بحث منتقدین قرار گرفت. بعد از فرو ...

  • فرم ترکیبیِ نوبت در موسیقی مردمی فرهنگ های ایرانی 

    فاطمی, ساسان (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    مبحث فرم در موسیقی را می توان هم از نظر خُرد ساختاری و هم از نظر کلان ساختاری بررسی کرد. از نظر کلا نساختاری، در فرهنگ های موسیقاییِ مختلف، فرم های معینی وجود دارد که از پیوستن چند قطعة مشخص تشکیل م یشوند. این فرم های ...

  • نکاتی پیرامون بازیگری در انیمیشن 

    حسنائی, محمدرضا (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    چکیده این مقاله به بحث درباره تأثیر آشنایی انیماتور ها با فنون بازیگری در ساخت فیلم های موفق انیمیشن می پردازد. مسلماً شناخت یک انیماتور از هنر بازیگری با شناختی که یک بازیگر تئاتر از این هنر دارد، متفاوت است و باید هم ...

  • هنر دایاسپورایی به مثابة عامل هویت سازی جماعتی 

    فکوهی, ناصر (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    امروزه حدود 200 میلیون نفر در حالت مهاجرت در جهان زندگی می کنند که از این رقم بخش اعظم آنها در میان کشورهای جهان سوم در جابه جایی بوده اند و تنها بخش کوچکی به کشورهای توسعه یافته راه می یابند. سیستم جهانی در طول چند دهه ...

  • پنجره های کانون شدگی: بررسی مکانیسم “پنجره های کانون شدگی” راوی در فیلم ساعتها اثر استفان دالدری 

    حسامی, هدا (دانشگاه هنر, 2010-09-23)
    چکیده در روای تشناسی، کانونی شدگی به زاویة دیدی اشاره دارد که مخاطب از درون آن، حوادث و اتفاقات داستان را م یبیند و فضای روایت، افکار، احساسات، آلام و نگرشهای شخصی تها را درک م یکند. از آن گذشته، یان ) 1996 ( در نظریه ...