نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایوبی, حجت‌اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T23:43:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T23:43:56Z
dc.date.available1399-08-01T23:43:52Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T23:43:56Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.identifier.citationایوبی, حجت‌الله. (1397). «رأی فرهنگی» و گذر از شکاف‌های طبقاتی و سنتی: مطالعه موردی انتخابات 2017 فرانسه. نشریه علمی دانش سیاسی, 14(2), 35-62.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0743
dc.identifier.issn2228-6594
dc.identifier.urihttp://pkn.journals.isu.ac.ir/article_2497.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/469738
dc.description.abstractپارادایم‌های رفتار رأی‌دهی تا دهه‌های اخیر در پی نشان‌‌‌‌‌‌‌‌دادن نسبت بین متغیرهای اجتماعی و اقتصادی و رأی بودند. نظریه‌های اقتصادی و پاردایم‌های عقلانی اگرچه رأی را نتیجه محاسبه و کنش عقلانی می‌دانند ولی همچنان بر اهمیت رأی طبقاتی پافشاری می‌کردند. زیرا آریش نیروهای سیاسی در بیشتر جوامع بر محورِ شکاف اجتماعی و اقتصادی چپ وراست قابل فهم بود. اما در دهه‌های اخیر با اهمیت یافتن روزافزون «سرمایه فرهنگی» در مناسبات اجتماعی، رأی طبقاتی و اقتصادی در برابر رأی جدیدی به نامِ «رأی فرهنگی» در حال عقب‌نشینی است. این رأی خود ریشه درجابجا شدن شکاف‌های سنتی چپ و راست داشته و این شکاف دیرین و سنتی را متاثر از خود کرده است. خاستگاه رأی فرهنگی نیازهای معنوی و تلاش برای دسترسی بیششتر به کالاهای فرهنگی است. رأی فرهنگی به‌جای اینکه بازتاب وضعیت موجود اقتصادی باشد نماد رویاهای بشر برای رسیدن به هویت انسانیِ انسان است. رأی فرهنگی به معنای فاصله گرفتن از جنبه‌های مادی (حیوانی) زندگی و توجه بیشتر به ابعاد انسانی و فرامادی زندگی بشری است. آزادی‌های فردی، بهره مندی از تولیدات فرهنگی و تلاش برای افزایش سرمایه‌ها و داشته‌های فرهنگی و نمادین محرک اصلی رأی‌دهنده فرهنگی در جهان پسامادی است. در این مقاله چگونگی و چرایی پیدایش رأی فرهنگی و تحولات ساختاری شکافهای سنتی چپ و راست بررسی می‌شود. ویژگی‌های «رأی فرهنگی» و نقش سرمایه‌های فرهنگی و نمادین در آرایش نیروهای سیاسی در این مقاله موضوع اصلی سخن است. برای نشان‌دادن گذرِ از رأی طبقاتی به رأی فرهنگی، انتخابات 2017 فرانسه و به‌ویژه رأی طبقه کارگر در این انتخابات تحلیل خواهد شد.داده‌های مربوط به نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017 و نظرسنجی‌های انجام شده به‌وسیله موسسات معتبر در این کشور مبنای تحلیل در این نوشتار است. این یافته‌ها در چارچوب نظریه «تمایز و سرمایه نمادین پیربوردیو» برای نشان دادن اهمیت «رأی فرهنگی» تحلیل و ارزیابی خواهند شد.fa_IR
dc.format.extent882
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq Universityen_US
dc.relation.ispartofنشریه علمی دانش سیاسیfa_IR
dc.relation.ispartofPolitical Knowledgeen_US
dc.subjectچپ سنتیfa_IR
dc.subjectراست سنتیfa_IR
dc.subjectرفتار رأی‌دهیfa_IR
dc.subjectانتخاباتfa_IR
dc.subjectرفتار سیاسیfa_IR
dc.subjectرأی طبقاتیfa_IR
dc.subjectرأی فرهنگیfa_IR
dc.title«رأی فرهنگی» و گذر از شکاف‌های طبقاتی و سنتی: مطالعه موردی انتخابات 2017 فرانسهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروابط بین المللfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه تهران. دانشکده مطالعات جهان.گروه مطالعات اروپاfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue2
dc.citation.spage35
dc.citation.epage62


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد