• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و الگو سازی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و الگو سازی
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر کارآفرینی بر بهره‌وری کل عوامل تولید

    (ندگان)پدیدآور
    شاه آبادی, ابوالفضلکردبچه, حمیدحاجی عزیزی, پروانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    362.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارتقای بهره­وری کل عوامل تولید یکی از اهداف اقتصادی است و شناخت عوامل مؤثر بر آن همواره از سوی اقتصاددانان مورد تأکید بوده است. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ارتقای بهره­وری کل عوامل تولید، می‌توان به کارآفرینی اشاره نمود. با توجه به اهمیت این مسئله، مطالعه حاضر به ارزیابی نقش کارآفرینی بر بهره­وری کل عوامل تولید در سه گروه از کشورهای منبع محور (9 کشور از جمله ایران)، کارایی محور(10کشور) و نوآوری محور (16 کشور) با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی2017- 2008پرداخته است. نتایج مطالعه حاکی از تأثیر مثبت و معنادار شاخص کارآفرینی و هر کدام از پنج زیر شاخص اصلی آن (کارآفرینی نوظهور، کارآفرینی نوپا، کارآفرینی جدید، کارآفرینی تثبیت­شده و خروج از کسب­و کار) بر بهره­وری کل عوامل تولید در گروه کشورهای مورد مطالعه است. ضریب شاخص کارآفرینی نوظهور در کشورهای منبع­محور بزرگتر از کشورهای کارایی­محور و نوآوری­محور است. همچنین تأثیر باز بودن تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش و شدت سرمایه به عنوان متغیرهای کنترلی در الگو، مورد بررسی قرار گرفت که از این میان تأثیر باز بودن تجاری بر بهره­وری کل عوامل تولید در کشورهای منبع­محور بی معنی و در کشورهای  نوآوری­محور و کارایی­محور مثبت و معنادار، تأثیر آموزش مثبت و معنادار، تأثیر شدت سرمایه مثبت و معنادار و اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در گروه کشورهای منبع­محور و نوآوری محور بی­معنی­ و در گروه کشورهای کارایی­محور مثبت و ­معنادار است.
    کلید واژگان
    بهره‌وری کل عوامل تولید
    کارآفرینی
    GMM

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
    دانشیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
    کارشناس ارشد اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

    شاپا
    2476-5775
    2676-7015
    URI
    http://ecoj.sbu.ac.ir/article_87401.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/469517

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب