ارزیابی درونی کردن ارزشهای زیست محیطی در نظام آموزش و پرورش
(ندگان)پدیدآور
شمسی پاپکیاده, سیده زهراسرمدی, محمدسینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درونی کردن یک ارزش یا اعتقاد، عمیقترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعی است درونیسازی دانش در واقع تبدیل دانش تصریحی به دانش ضمنی سازمان است. در درونیسازی لازم است فرد دانش مربوط به خود را درون دانش سازمان تشخیص دهد و همچنین خودش را در یک کل گستردهتر دریابد. که در این بین نظام آموزش و پرورش به عنوان بنیادیترین مسئول در حاکمیت بخشیدن به ارزشها میباشد. که با وجود بحرانهای زیست محیطی بوجود آمده در قرن حاضر، باید به دنبال حاکمیت مسایل زیست محیطی در مدرسه با فراوانیهای باورها، احساس مسئولیتپذیری، نگرش و فرهنگ زیست محیطی در مراکز آموزشی باشیم تا به درونی کردن آن در دانش آموزان دست یابیم. این پژوهش به درونی کردن ارزشهای زیستمحیطی از طریق نظام آموزش و پرورش تمرکز دارد. جامعه آماری آن را کلیه دبیران شهر تهران تشکیل دادهاند که حجم نمونه آن تعداد 402 نفر از دبیران میباشند و نتایج نشان میدهد که بین محتوای آموزشی در نظام آموزش و پرورش و همچنین فضای فیزیکی در مدرسه با درونی کردن ارزشهای زیست محیطی در دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین ارایه محتوای متون آموزشی و فضای فیزیکی مناسب هر کدام به نوبه خود از مولفههای مهم در آموزش و پرورش است. که باعث رغبت و تمایل دانشآموزان به ارزشهای زیست محیطی خواهند شد و گامی برای درونی نمودن این ارزشها میباشند.
کلید واژگان
درونیکردنارزشهای زیست محیطی
آموزش و پرورش
برنامه درسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
انجمن متخصصان محیط زیست ایران با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانIranian Society Of Environmentalists(IRSEN)
سازمان پدید آورنده
دکتری آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.*(مسوول مکاتبات)کارشناسی ارشد، مهندسی عمران محیط زیست، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران




