بررسی تأثیر مؤلفه های تأمین در مدیریت زنجیرۀ عرضه بر شاخصهای عملکردی سازمان با روش مدل معادلات ساختاری (مورد مطالعه: صنعت الکترونیک خودرویی ایران)
(ندگان)پدیدآور
آقاجانی, حسنعلیروانستان, کاظمنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت زنجیرۀ عرضه بهمنظور هماهنگسازی اعضای زنجیره در عصر جدید، توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده است؛ بهطوری که آن را یک رویکرد راهبردی برای تقاضا، عملیات، تدارکات و مدیریت فرایند لجستیکی درنظر میگیرند. پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه های تأمین در مدیریت زنجیرۀ عرضه میپردازد و تأثیر آنها را بر عملکرد صنایع الکترونیک قطعات خودرویِ ایران بررسی میکند. مدل مفهومی پژوهش از ادغام چندین مدل حاصل شده است و جامعۀ آماری آن نیز شرکتهای تولیدکنندۀ قطعات الکترونیکی خودرو در ایران بوده که با ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیلهای آماری و روش مدل معادلات ساختاری، فرضیههای مدل مفهومی آزمایش شدند. یافته های ناشی از این پژوهش نشان داد که مؤلفههای تأمین در مدیریت زنجیرۀ عرضه با یکدیگر همبستگی داشته و هر یک نیز بر عملکرد سازمانی تأثیرگذارند. بنابراین مدیران ارشد باید برای دستیافتن به مزیتهای رقابتی نسبت به رقبای خود، این رویکرد را در سازمان مستقر کرده تا به منفعت های ناشی از آنها دست یابند.
کلید واژگان
عملکرد سازمانمدیریت زنجیرۀ عرضه
مشارکت تأمینکنندگان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه مازندران، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، بابلسر، ایراندانشجوی دکتری مدیریت (تولید و عملیات)، دانشگاه مازندران، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، بابلسر، ایران
شاپا
2008-58852423-5369




