• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
    • دوره 45, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری
    • دوره 45, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر زبری درزه‌ها در تعیین میزان حائل مورد نیاز برای پایدارسازی تونل‌های تکی و دوقلو راه احداث شده در سنگ‌های درزه‌دار

    (ندگان)پدیدآور
    پلاسی, مسعودکارگر, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.220 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برای عبور از کوهستان‌های مرتفع و پرشیب، به جای طولانی نمودن مسیر و ایجاد پیچ‌های زیاد که به منظور کاهش شیب طولی انجام می‌گیرد، می‌توان از تونل استفاده کرد. تونل‌های راه برحسب نوع مسیر به دو گروه تونل‌های یک‌ طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شوند. در بزرگراه‌ها با توجه به تعدد خطوط عبور، از دو نوع تونل شامل: تونل‌های دوقلو (دارای دو مقطع کوچک مجزا با جریان یک طرفه) و تونل‌های تکی (دارای یک مقطع بزرگ با جریان دو طرفه) استفاده می‌شود. هزینه ساخت تونل‌ها عمدتاً به طول، مقطع حفاری و سیستم‌های نگهدارنده مناسب جهت پایدارسازی جداره آن‌ها، بستگی دارد. در این میان سیستم نگهدارنده مورد نیاز وابسته به نوع زمین و مشخصات ژئوتکنیکی آن است. در توده سنگ‌های درزه‌دار، زبری درزه‌ها یکی از عوامل مهم در پایدار ماندن مقاطع تونل‌ها به شمار می‌رود. در این مقاله تأثیر زبری درزه‌ها در میزان پایدارکننده‌های مورد نیاز برای تونل‌های تکی و دوقلو راه با استفاده از روش مدل‌سازی عددی DEM، در قالب نرم افزار UDEC، مورد بررسی قرار داده می‌شود.
    کلید واژگان
    تونل تکی
    تونل دوقلو
    زبری درزه
    سیستم نگهدارنده.
    مدل‌سازی عددی
    مقطع حفاری
    منحنی مشخصه

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2012-02-20
    1390-12-01
    ناشر
    دانشکده فنی دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    Assistant Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
    Highway and Transportation Engineering Graduate, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.

    URI
    https://jcse.ut.ac.ir/article_29023.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/463815

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب