شایستگیهای کلیدی مربیان کسبوکار
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, محمدگودرزی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینان در راهاندازی و مدیریت کسبوکار با چالشهای متنوعی روبهرو هستند. استفاده از مربیان کسبوکار در کمک به کارآفرینان برای درک نقاط کور، چالشها و موانع کسبوکار نقش مهمی ایفا میکند. پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای مورد نیاز مربیان کسبوکار انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام مربیان کسبوکار مشغول به فعالیت در استان اصفهان میشود که درمجموع 314 نفر بودهاند و 250 نفر آنها حاضر به همکاری شدند. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از پرسشنامة محققساخته و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داد شاخصهای «داشتن تجربة عمیق در کسبوکار»، «داشتن تجربه و آشنایی با چالشها و نقاط کور کسبوکار»، «طرحریزی فعالیتها، تعریف طرح چشمانداز و تعیین اهداف توسعهای»، «داشتن اطلاعات مناسب از حوزه کاری شاگرد»، «قدرت تجزیه و تحلیل مسائل»، «ایجاد قرارداد مربیگری رسمی»، «ایجاد و حفظ شبکه ارتباطی با مربیان و متخصصان حوزة کسبوکار برای اشتراکگذاری ایده، دانش و تجارب با آنها»، «هوشیاری نسبت به آخرین روندها و تغییرات محیط کسبوکار»، «همترازی تخصص و تجربة مربی با حوزة فعالیت و نیازهای کارآفرین یا صاحب کسبوکار»، «انگیزهبخشی، انرژیبخشی و امیدبخشی» شاخصهایی هستند که بیشترین اهمیت را در چارچوب شایستگیهای مورد نیاز مربیان کسبوکار دارند و به توجه و توسعه نیاز دارند. درنهایت، راهکارهای ارتقای شایستگیها در مربیان کسبوکار پیشنهاد شده است. خودمدیریتی، شایستگیهای محوری، کسبوکار، مربیگری
کلید واژگان
خودمدیریتیشایستگیهای محوری
کسبوکار
مربیگری
آموزش و یادگیری کارآفرینان
قابلیت/شخصیت/ شایستگی/مهارت کارآفرینان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران




