طراحی مدل فرایندی کارآفرینی در صنایع غذائی ایران
(ندگان)پدیدآور
خنیفر, حسینرحمتی, محمدحسینلاهوتیان, علینوع مدرک
Textمقالات پژوهشی- کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت کارآفرینی در شکوفایی و توسعة کشور، درک فرایند مطلوب وقوع آن در هر حوزه و رشته صنعت ضروری بهنظر میرسد. در این میان، پژوهشگران تحقیق حاضر صنایع غذایی کشور را مد نظر قرار دادهاند که بسیاری از ویژگیهای خاص از جمله بازار مصرف وسیع داخلی را دارد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل فرایندی کارآفرینی در صنایع غذایی کشورمان است. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات نظری و کاربردی است. روش تحقیق برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی و پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کیفی است که راهبرد آن مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد است و با مدنظر قراردادن افراد مطلع در حوزة کارآفرینی در صنایع غذایی بهعنوان جامعة آماری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، سیزده نفر را بهعنوان خبرگان تحقیق انتخاب کرده است. سپس با استفاده از مصاحبة نیمهساختاریافته دادهها گردآوری و در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی دادهها تحلیل شدهاند. در مدل فرایندی تجویزی این پژوهش، پدیدة اصلی تشخیص فرصت مناسب بهمنظور دستیابی و توسعة بازار و بهرهبرداری از آن است که ناشی از عوامل فردی، شخصیتی و شغلی است. اگر کارآفرین در شرایط زمینهای و محیطی مناسب قرار گیرد، میتواند راهبردها یا گامهای ویژه و متنوعی را بهمنظور شناسایی و بهرهبرداری از فرصت در پیش گیرد که موجب پیامدهای متنوعی در دو سطح خرد و کلان میشود.
کلید واژگان
صنایع غذاییکارآفرینی فردی
مدل فرایندی کارآفرینی
نظریهپردازی دادهبنیاد
فرآیند کارآفرینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهراناستادیار دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران




