تاثیر راهبردهای مدیریت منابع انسانی نوآورانه بر کارآفرینی سازمانی: تبیین نقش جو نوآوری
(ندگان)پدیدآور
باباشاهی, جبارغلامشاهی, ابراهیمافخمی اردکانی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به ضرورت انجام اقدامات متمایز از جانب مدیریت منابع انسانی در راستای تسهیل نوآوری، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت منابع انسانی نوآورانه بر کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش جو نوآوری انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری پژوهش کارمندان شاغل در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا را دربر میگیرد که براساس فرمول نمونهگیری مورگان، 227 نفر به شیوهی تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدهاند؛ ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد بوده و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شکلگیری جو نوآوری، زمینه را برای کارآفرینی سازمانی فراهم میکند. همچنین بین آموزش نوآورانه، ارزیابی عملکرد نوآورانه و جبران خدمات نوآورانه با جو نوآوری رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد، در حالیکه بین جذب نوآورانه و شکلگیری جو نوآوری، رابطهی معناداری مشاهده نشد. بنابراین، در راستای تقویت کارآفرینی سازمانی، توصیههایی از منظر مدیریت منابع انسانی پیشنهاد میشود. 
کلید واژگان
: کارآفرینی سازمانیمدیریت منابع انسانی نوآورانه
جو نوآوری
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهراندانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت ایران




