شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزهی فناوری نانو در ایران
(ندگان)پدیدآور
میگونپوری, محمدرضاکلانتری, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ایران حدود یک دهه میباشد که فناوری نانو با نرخ رشد سریعی در حال تبدیل شدن به یک مزیت رقابتی برای کشور است. در این میان لازمهی دستیابی به مزیتهای رقابتی در حوزهی فناوری نانو تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی میباشد. در این پژوهش نگارنده بر اساس مدل اومام به دنبال پاسخ به این سؤالِ اساسی است که چه عواملی بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهیِ فناوری نانو در ایران تاثیر دارد؟ این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی میباشد. جامعهی آماری آن را خبرگانی تشکیل میدهند که در حوزهی راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی و فناوری نانو تخصص دارند. حجم نمونه شامل 10 نفر است که با روش گلولهی برفی انتخاب شدهاند. روش تحلیل دادهها، کدگذاری در سه گامِ کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. یافتههای پژوهش نشان دهندهی وجود 5 گروه عواملِ سازمانی، محیطی، فردی، نهادی و فناورانه در 32 بُعد میباشد که بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزهی فناوری نانو در ایران اثرگذارند. توجه به این عوامل در به کارگیری راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی فناوری نانو به کارآفرینان و پژوهشگران توصیه میشود.
کلید واژگان
راهبرد تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهیعوامل اثرگذار
مدل اومام
فناوری نانو
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران




