فراترکیب جایگاه مسئولیت اجتماعی کسبوکار در ادبیات پژوهش معاصر سازمان در ایران
(ندگان)پدیدآور
علیزاده, مهدیسهیلی, سارابامشاد, وحیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاکنون تعاریف متعدد و گاه متناقضی از مفهوم مسئولیت اجتماعی ارائه شده است، اما بهطورکلی میتوان از آن بهعنوان ایجادکنندۀ تعادل سازنده بین کسبوکار و محیط آن یاد کرد. ادبیات جهانی پژوهش بهطور تقریباً مفصلی به این موضوع پرداخته است، اما در داخل، علاوهبر وجود خلأ گسترده از نظر مفهومی، چارچوب مشخصی در زمینة مسئولیت اجتماعی کسبوکار ارائه نشده است. در این مطالعه، پژوهشگران با اتخاذ رویکرد فراترکیب کیفی دادههای متنی مربوط به هشت مطالعة داخلی که در مقایسه با سایر مطالعات، تمرکز بیشتری بر این مفهوم داشتهاند، تلاش میکنند مسئولیت اجتماعی را از دید ادبیات داخلی شناسایی کنند. یافتههای مطالعة حاضر نشان میدهد مفهوم مسئولیت اجتماعی کسبوکار از نگاه ادبیات معاصر ایران، بیانگر فعالیتهای ناشی از حساسیت داوطلبانه و راهبردمحور کسبوکار به رویدادهای محیط اطراف است که در زمینة مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی سازمان، در تعامل با محیط شکل گرفته است و با تأکید بر شایستهسالاری، مردمسالاری، تغییر و ارزشهای انسانی در صدد ایجاد تعادل بین منافع سازمان، جامعه، انسان و دولتهاست که جامعترین تعریف مسئولیت اجتماعی از نظر این مطالعه بهشمار میرود.
کلید واژگان
جامعهفراترکیب
کسبوکار
مسئولیت اجتماعی کسبوکار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشکده کارآفرینیFaculty of Entrepreneurship, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری کارآفرینی، گرایش کسبوکار جدید دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد کارآفرینی، گرایش عمومی دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران




