رویههای تربیتی در گونههای آموزش معماران؛ مطالعه موردی: بررسی گزینههای آموزشی پیشنهاد شده دهة اخیر (96-1386) در دانشکدههای معماری ایران.
(ندگان)پدیدآور
ممتحن, مهدیناری قمی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برخی، تمام و یا بیشتر روند آموزش معماری را فرایندی تربیتی میدانند تا برنامهای صرفاً آموزشی؛ این موضوع دستمایه برخی پژوهشهای حوزه آموزش معماری در ایران نیز بوده است. رویکردهای تربیتی مبتنی بر «جمعمحوری» یا «فردمحوری»، موضوعی است که در ادبیات علوم تربیتی و آموزش معماری مورد توجه است. بر این اساس، دو طیف قابل تشخیص است: طیف تعامل «استادـشاگرد» با دو قطب «استادمحوری» و «شاگردمحوری»؛ و طیف تعامل «معمارـجامعه» با دو قطب «فردگرایی» و «جمعگرایی» در رویکردهای آموزش معماری. با ترکیب این دو طیف، یک مدل نظری چهار قطبی از گونهبندی آموزش معماری تدوین شده، که منتج به احصاء چهار حوزه تربیت معمار شده است. برای هر یک از حوزهها، نمونهای از گونههای آموزش معماری معاصر جایابی شده است. برای روشن شدن وضعیت تربیتی در روشهای نوین آموزش معماری ایران، از روش تحلیل محتوای گزارش 28 کار انجام شده در این حوزه در ده سال اخیر (منتشر شده بهصورت مقاله در مجلات پژوهشی و سه دوره همایش آموزش معماری دانشگاه تهران) استفاده شده است. با مرور منابع مزبور، روش آموزشی کارگاهی با رویکرد طرّاحی معماری، شناسایی، و با استناد به متون تشریحی و ارزیابی مربوط به آنها، محتوای تربیتی هر روش در هشت طیف مفهومی از سوی نگارندگان تحلیل شده است.
کلید واژگان
تربیتفردگرایی-جمعگرایی
استادمحوری-شاگردمحوری
آموزش معماری ایران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
گروه معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایراندانشگاه تهران - پردیس هنرهای زیبا
شاپا
2228-60202676-4318




