ارزیابی عوامل موثر در ارتقای کیفیت گردش پیاده در داخل و خارج مراکز خرید شهری مطالعۀ موردی: مجتمع تجاری کردستان- سنندج
(ندگان)پدیدآور
بهرامی, بختیارخسروی, آرشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به دستهبندی میزان و مکانیسم تاثیر عواملی میپردازد که بر کیفیت و مطلوبیت تجربه گردش پیاده و پرسهزنی در مراکز خرید و پاساژهای شهری موثر هستند. از اینرو، با بررسی ادبیات موضوع، این موارد در 6 عامل فضایی- اجتماعی؛ جذابیت، راحتی و آسودگی، احساس امنیت، دسترسی و نفوذپذیری، جهتیابی و خوانایی و تعاملات اجتماعی دستهبندی میشوند. در مطالعه نمونه موردی، دادههای مرتبط با این عوامل، با روشهای ترکیبی گردآوری میشود و در آخر با کمک نرمافزار SPSS، تفسیر نتایج به صورت مستدلتر ارائه میشود. در این راستا، بین 110 نفر پرسشنامه توزیع میشود، با برخی از آنان مصاحبه عمیق میشود و همزمان قرارگاههای رفتاری و مسیرهای حرکتی از طریق برداشت نقشههای رفتاری، پیگردی (تراکینگ) و یادداشتبرداری روزانه و عکاسی مشخص میشوند. یافتههای مقاله عنوان میکند که در چنین مراکز خرید درون شهری، طراحی مجموعهای همساز از سازمان فضایی (فرم) و رویدادهای متناسب با رفتار پرسهزنها، میتواند در ارتقای کیفیت فضایی، اجتماعپذیری و نیز کارکرد اقتصادی آنها در آینده موثر باشد و اساساً نمیتوان بدون توجه به رفتارهای پرسهزنها به طراحی و سازماندهی فضایی به ویژه پوسته خارجی آنها پرداخت.
کلید واژگان
مرکز خرید شهریپاساژ
پرسهزنی فعال
گردش پیاده
سازماندهی فضایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندجکارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
شاپا
2228-60202676-4318




