رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی
(ندگان)پدیدآور
معنوی راد, میتراعنبر دباغیان, سعیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
     نقش رسانههای تصویری و رابطه آن با مخاطب، مسئله مهمی در جهان معاصر بشمار میآید. یکی از مهمترین رویکردهایی که بواسطه آن میتوان به این منظور دست یافت، آشناییزدایی است. این رویکرد با تغییرعادات دیداری و ادراکات بصری در مخاطب احساس شگفتی ایجاد کرده و وی را به مشارکت میطلبد. در نظریههای هنری و ادبی، این مقوله از مفاهیم کاربردی بشمار میآید که در هنرهای ارتباطی به آفرینش مفاهیم نو منجر میگردد. مطالعه موردی این مقاله بر آشناییزدایی و نقش آن در عملکرد تصویرسازی تبلیغاتی تاکید دارد. فرض بر آن است که این رویکرد موجب نوعی نگاه عالمانه در این زمینه شده و ارتباطات بصری را با زبانی نوین مطرح مینماید. در بیان عوامل موثر برای جلب توجه و متقاعدسازی مخاطب از طریق تصویر، توجه به ویژگی ضمنی بودن دلالتهای تصویری، نقش مخاطب در آفرینش معنا و ارتباط تکنیکهای خلاقانه تصویرسازی با مقوله آشناییزدایی از شیوه کتابخانهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آشنایی زدایی با بهره از زبان نوین و غیرمستقیم، در برقراری ارتباط بصری با مخاطب موثر است.
کلید واژگان
واژه های کلیدی آشناییزداییتصویرسازی تبلیغاتی
ارتباط تصویری
دلالت ضمنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
شاپا
2228-60392538-5178




