تاثیر آموزش صریح نگاشت استعاری بر توانایی یادگیری زبان تمثیلی: نقش تسلط(چیرگی)مغزی
(ندگان)پدیدآور
کریمی, محمدنبیعلیزاده, پرستونوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش صریح نگاشت استعاری بر روی یادگیری زبان تمثیلی توسط فراگیران دارای چیرگی نیمکره چپ و راست مغز است. تعداد نود زبان آموز انگلیسی در این مطالعه شرکت کردند. 30 نفر از آن ها در گروه کنترل قرار گرفتند و هیچگونه آموزش نگاشت استعاری دریافت نکردند. 60 نفر دیگر، پرسشنامه چیرگی مغز (دیویس، 1994) را دریافت کردند. بر اساس نتایج، فراگیران به گروه دارای چیرگی نیمکره چپ مغز و گروه دارای چیرگی نیمکره راست مغز تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون، آموزش نگاشت استعاری به مدت ده جلسه اجرا شد. سپس، برای سنجش توانایی زبان تمثیلی، از شرکت کنندگان پسآزمون به عمل آمد. نتایج آنالیز واریانس نشان داد که تفاوت معنا داری میان فراگیران دارای چیرگی نیم کره چپ و راست مغز در یادگیری زبان تمثلی وجود دارد بدین صورت که فراگیران دارای چیرگی سمت راست کارکرد بهتری از خودشان میدهند. یافته های این تحقیق می تواند مورد استفاده مراکز تربیت معلم، مدرسان و طراحان مطالب آموزشی قرار گیرد.
کلید واژگان
"زبان تمثیلی""چیرگی مغزی"
"چیرگی نیمکره چپ مغز"
"چیرگی نیمکره راست مغز"
"نگاشت استعاری"
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه تهرانThe University of Tehran
سازمان پدید آورنده
گروه زبانهای خارجی دانشگاه خوارزمیگروه زبانهای خارجی دانشگاه خوارزمی
شاپا
2588-41232588-7521




