ازبرخوانی، کمکابزار آموزشی مؤثر اما غایب در ساختار نظام آموزش زبان خارجی در ایران
(ندگان)پدیدآور
حسین زاده, آذینعلیزاده, الهامنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ازبرخوانی، کمکابزار آموزشی مؤثر، اما غایب در ساختار نظام آموزش زبان خارجی در ایران صحبت بر سر چگونگی آموختن زبان خارجی، گفتاری بحثبرانگیز است. بسیاری در این زمینه نظریهپردازی کردهاند. ازبرخوانی، از مهمترین ابزارهای شناختهشدهای است که در گذشته، در کشور ما و بهویژه در مدارس بینالمللی دوزبانه کاربرد فراوان داشته است. درپی برچیده شدن این گونه مدارس، ازبرخوانی نیز تا حدود فروانی از گسترۀ روشهای زبانآموزی برونرفته و بهدست فراموش سپرده شد. در این مقاله، تلاش کردهایم تا با توجه بهتشکیل کمیتههای تخصصی برای کاربست پارهای دگرگونیها در سرفصل دروس، با پژوهش میدانی و استناد به تجربههای بخشی از دانشآموزانی که پیش از این در این مدارس درس خوانده و هماکنون بهتدریس زبان خارجی در دانشگاهها مشغولند و نیز با بهکارگیری این شیوۀ آموزش، بین دو گروه مختلف از دانشجویان، یکی با استفاده از ازبرخوانی و دیگری بدون استفاده از آن، سهم انکارناپذیر این ابزار را بررسی و بر بهکارگیری دوبارۀ آن تأکید کنیم.
کلید واژگان
آموزش زبانازبرخوانی
رویکرد ارتباطی
ترانه
مدارس بین المللی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانThe University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار-گروه زبان و ادبیات فرانسه-دانشگاه حکیم سبزواریمدرس گروه فرانسه
شاپا
2588-41232588-7521




