نفوذ غرب در موسیقینظامی ایران (از اواسط عصر ناصری تا پایان حکومت قاجار)
(ندگان)پدیدآور
لعل شاطری, مصطفیوکیلی, هادینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پس از تأسیس دارالفنون و سفرهای ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه به اروپا، فرهنگ غربی در ایران نفوذ و گسترش زیادی یافت. یکی از تأثیرات فرهنگ غربی در حوزه موسیقی بویژه موسیقی نظامی بود. این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای در پی پاسخ به این پرسش است که تأثیرپذیری موسیقیدانان ایرانی و موسیقی نظامی (نقاره خانه) از شیوههای علمی و عملیِ منسجمِ موسیقی نظامی غرب تا چه میزان و چگونه بود؟ یافتهها حاکی از آن است که موسیقی نظامی غرب از اواسط عصر ناصری وارد ایران شد و تا پایان عصر قاجار، گسترش زیادی یافت و رقیبی جدی برای موسیقی نظامی شد؛ هر چند تلاشهای برخی از موسیقیدانان و اعضای انجمنهای ادبی، برای همسان سازی این دو سبک موسیقی بی نتیجه نبود و نوآوریهایی در عرصه موسیقی نظامی پدیدار شد، اما بسیاری از سبکهای کهن موسیقی فراموش شد و الگوهای غربی در موسیقی مورد استقبال فراوان قرار گرفت. غرب گرایی شدید دربار قاجار و موسیقیدانان ایرانی، از عوامل اصلی این تأثیرپذیری بود.
کلید واژگان
قاجاریهمسیو لومر
موسیقی غربی
موسیقی نظامی
ناصرالدین شاه
نقاره خانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهددانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسول)
شاپا
2228-79062645-5110




