خوشنویسی درآغاز عصر صفوی: تحولات،کارکردها، حامیان و هنروران
(ندگان)پدیدآور
پات, فریباخضری, سید احمدرضامظاهری, مهرانگیزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سرآغاز فرمانروایی صفویان- عصر سلطنت اسماعیل و طهماسب- دور? بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است. این هنر در این عصر، سه دوره تقریباً برابر را گذراند. نخست دور? گذار و انتقال از سنت های پیشین به ویژه عصر تیموری به صفویان تبریز است؛ دور? دوم که مقارن با نخستین سالهای سلطنت طهماسب و اقبال او به هنر کتابآرایی است، دور? قاعده مند شدن برخی از خطوط به ویژه نستعلیق و کاربرد آن برای نخستین بار در کتابت قرآن است؛ دور? سوم که با توبه طهماسب و کنارهگیری او از هنر همزمان است، اگر چه موجب رکودی آشکار در برخی هنرها شد، اما هنر خوشنویسی از آسیب جدی در امان ماند. خوشنویسی در این دوره دو کاربرد مشخص داشت. نخست، کارکرد هنری؛ دوم: کارکرد اداری. این پژوهش بر آن است تا پس از بیان تحولاتِ هنر خوشنویسی، انواع ِخطوط و اهمیت هر یک از آنها در نیم? نخست عصر صفوی، نقش حامیان آن را همراه با معرفی برجستهترین خوشنویسان نستعلیق و عوامل مؤثر در پایگاه اجتماعی و معیشتی آنان، بررسی کند.
کلید واژگان
حامیان خوشنویسیخط.
خوشنویسی
خوشنویسان
صفویه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه تهراندانشگاه تهران، دانشیار
دانشگاه الزهراء(س)، استادیار
شاپا
2228-79062645-5110




