گذار از نظام آموزشی سنتی به مدرن در قلمرو عثمانی مطالعه موردی: مدرسۀ صادقیۀ تونس
(ندگان)پدیدآور
برومنداعلم, عباسنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین عرصههای رویارویی فرهنگیِ تمدن اسلامی با تمدن جدید غرب، حوزه آموزش و نظام آموزشی بود که در بیشتر سرزمینهای اسلامی در قالب شکلگیری و تأسیس مدارس جدید بروز کرد. دارالفنون عثمانی که بهمثابه مجتمع آموزشی جامع در 1278/ 1862م تأسیس شد، عملا به الگویی مناسب برای بسیاری از ممالک اسلامی، به ویژه ایالات و ولایات عثمانی در این دوره تبدیل شده بود. سرزمین افریقیه که از اواخر سدۀ شانزدهم میلادی/ دهم هجری تحت الحمایه عثمانی قرار گرفته بود، از جمله اولین ایالاتی بود که بهسبب نزدیکی سرزمینی و جغرافیایی در معرض مفاهیم و آموزههای مدرنیته قرار گرفت. ازاینرو، از اواخر سدۀ هجدهم میلادی/ دوازدهم هجری مسأله اصلاح نظام آموزشی به یکی از مسائل و دغدغههای حاکمان و عناصر اصلاحطلب افریقیه تبدیل شد و در نتیجه مدرسه عالی صادقیه با الگو گرفتن از دارالفنون استانبول تأسیس شد. این مدرسه با برنامه دقیق و سطوح مدون آموزشی، فارغالتحصیلانی را به جامعه افریقیه ارائه کرد که نقش مهمی در تحولات اجتماعی افریقیه در سدۀ نوزدهم و بیستم میلادی ایفا کردند. از اینرو، یکی از دغدغههای اصلی استعمار فرانسه پس از سلطه بر تونس از سال 1881م/ 1298ق تضعیف یا به تعطیلی کشاندن این مدرسه بود. رهبران و پیشگامان جنبش استقلال طلبی در تونس، که منجر به استقلال این کشور از فرانسه در 1956م/ 1375ق گردید، از دانش آموختگان مدرسه عالی صادقیه بودند.
کلید واژگان
استعمار فرانسهافریقیه
دارالفنون استانبول
نظام آموزشی عثمانی
مدرسه صادقیه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, Faculty of Theology and Islamic studies
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)شاپا
2228-79062645-5110




