مرور دوره 42, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
استصلاح ِضابطه مند، نیاز ضروری فقه اسلامی
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)در مورد حجیت استصلاح (مصالح مرسله)، هم در میان خود مذاهب فقهی اهل تسنن و هم میان اهل تسنن و امامیه بحث و اختلاف نظر وجود دارد و هر کدام بر ادعای خود، استدلالهایی ارائه کرده و احیانا در رد و اثبات استصلاح به افراط و ...
-
پدیدارشناسی بیمار در فقه اسلامی و معناشناسی سکوت قانون در حجر بیمار
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)در این جستار از یکسو اصطلاح بیمار با رویکرد بیماریهای مستحدثه و نوظهوری که سرانجام اغلب آنها مرگ است، مورد نقد و بررسی واژهشناسانه قرار گرفته و با ملاحظ? سه شاخص بازدارندگی از فعالیت روزمره، خطرناک و کشندهبودن و نیز ...
-
تأملی بر مالیت کلاب در فقه امامیه
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)از آنجا که روایات صریحا خرید و فروش سگهای صید راجایز دانستهاند و خبری صحیح بر ابتیاع گونههای دیگر سگ همچون ماشیه، حائط، زرع و... در دست نیست؛ جمع قابل توجهی از فقیهان، فروش این سگها را مخالف نص و باطل دانستند. اما بررسی ...
-
نقش جواز و لزوم عقد رهن در توثیق اسناد تجاری
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)تجار در روابط تجاری با یکدیگر و بانکها، اسناد تجاری را به وثیقه میگذارند که به آن در اصطلاح "توثیق اسناد تجاری" اطلاق میشود و این کار را با روش "ظهرنویسی برای وثیقه" انجام میدهند. قانون تجارت ایران چنین نهادی را برای ...
-
ویژگی های معلق علیه در فقه، حقوق ایران و فرانسه
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)در قوانین مدنی فرانسه و برخی از کشورهای اسلامی مانند مصر، گذشته از تعلیق در انعقاد عقد، تعلیق در انحلال عقد نیز مطرح شده و موادی از قانون مدنی این کشورها به اوصاف معلق علیه اختصاص یافته است که اگر معلق علیه آن اوصاف را ...
-
بررسی تطبیقی آیین وضو
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)درآیین وضو بین پیروان مذاهب گوناگون تفاوتهایی دیده میشود. قرآنکریم در مورد وضو با وضوح و صراحت سخن گفته ولی اختلاف قاریان در قرائت اعراب برخی از کلمات آی? مربوطه و تفاوت برداشت از آنها عامل تفاوتها و اجتهادات فقهی ...
-
مشروعیت الزام به فرزندآوری در فقه امامیه
(دانشگاه تهران, 2010-02-20)فرزندآوری در نظام خانواده از چالشهای جدی زوجین در عصر کنونی است. میان فقهای امامیه در اینکه فرزندآوری جزء ماهیت شرعی و مقتضای ذات عقد نکاح محسوب نمیشود، اختلافی نیست لیکن دربار? اقتضای اطلاق آن، دیدگاههای فقیهان متفاوت ...



