| dc.contributor.author | مشهدی, محمدامیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | اتحادی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | واثق عباسی, عبدالله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T19:09:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T19:09:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T19:09:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T19:09:13Z | |
| dc.date.issued | 2015-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-02-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-12-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مشهدی, محمدامیر, اتحادی, حسین, واثق عباسی, عبدالله. (1394). نقد و تحلیل تشبیه در نفثةالمصدور. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت, 4(1), 1-21. doi: 10.22059/jlcr.2015.56692 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2382-9850 | |
| dc.identifier.issn | 2676-7627 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2015.56692 | |
| dc.identifier.uri | https://jlcr.ut.ac.ir/article_56692.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/457058 | |
| dc.description.abstract | شهابالدین محمد زیدری نسوی، صاحب کتاب <em>نفثة</em><em>المصدور</em>، به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ و صاحب سبک نثر فنی و مصنوع، از آرایههای بدیعی و بیانی برای آرایش کلام خود بهرة زیادی برده است. وی بهویژه به تشبیه به عنوان عنصر اساسی خیالانگیزی، رویکردی خاص برای ارائة مضامین و اندیشهها و گاه انتقال عواطف و احساسات مورد نظرش داشته است. این پژوهش، این شگرد بیانی را در کتاب <em>نفثة</em><em>المصدور</em>، به ویژه از دیدگاه بلاغی بررسی و نقد کرده است. بایدگفت زیدری در مجموع، 241 تشبیه به کاربرده است که در این میان، عناصر انتزاعی و مظاهر طبیعی به عنوان مهمترین مواد تشبیه، بیشترین کاربرد را داشتهاند. از نظر ساختار نیز بیش از 61 درصد کل تشبیهات، به صورت ترکیب اضافی به کار رفتهاند که تأثیر زیادی در رسایی و خیالانگیزی صورخیال دارند. اهمیت کار زیدری در شیوة ارائة صورخیال است؛ زیرا بیشتر تشبیهاتی که به کارگرفته، نتیجة ابداع و آفرینش خود اوست. ضمن اینکه وی در غالب موارد نیز این تشبیهات را با انواع آرایههای لفظی و معنوی، بهویژه سجع و جناس و ایهام همراه کرده که سبب شده است تا کلامش را لایههای متعدد خیال و موسیقی فراگیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 539 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | Tehran University, Faculty of Literature & Humanities | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Literary Criticism and Rhetoric | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2015.56692 | |
| dc.subject | نفثةالمصدور | fa_IR |
| dc.subject | تشبیه | fa_IR |
| dc.subject | آرایش تشبیه | fa_IR |
| dc.subject | تزاحم تشبیه | fa_IR |
| dc.subject | زاویة تشبیه | fa_IR |
| dc.subject | مواد مشبهبه | fa_IR |
| dc.title | نقد و تحلیل تشبیه در نفثةالمصدور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 21 | |