رویکرد عقلگرایانه به دانش بلاغت، پیامدها و بازتابها
(ندگان)پدیدآور
دهقانی فیروزآبادی, حامدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با نگاهی به تاریخچه علوم بلاغی، فصلی در انتهای این تاریخچه به چشم میخورد که از رکود و جمود علم بلاغت از حدود قرن ششم تا کنون حکایت میکند؛ مقطعی درازدامن از تاریخ این علم که در آن جز شرح و تلخیصهایی که بر آثار گذشتگان نوشته شده است، تقریباً چیز دیگری مشاهده نمیشود. چنین مینماید که این پدیده یک علت اصلی داشت و آن اینکه در این دوره، بلاغت که پیش از آن به عنوان یک «فن» شناخته میشد و بر پایه ذوق بشر پیش میرفت، آرام آرام با مطرح شدن مباحث عقلی و فلسفی در آن، جای خود را به یک «دانش» نسبتاً عقلی با ساختارهایی کاملاً غیرمنعطف و منطقی سپرد. این نوع نگاه در جای جای دانش بلاغت، از شیوهی تقسیمبندی مباحث تا ریز قواعد مطرح در آن، تأثیر گذاشت. امری که پیدایش آسیبهای گوناگونی را در مسیر رشد و تکامل این دانش موجب گشت. از این رو در نظر بسیاری از بزرگان این دانش، لازم است برای احیای بلاغت و نائل شدن به فلسفه وجودی آن، به شیوهای روی آورد که هدف و رویکرد اصلی آن پرورش ذوق ادبی مخاطب باشد.
کلید واژگان
بلاغتتاریخ علم بلاغت
نقد بلاغت
فلسفه
منطق
جمود بلاغت و بلاغت ذوقی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities
سازمان پدید آورنده
طلبة سطح یک حوزة علمیة قمشاپا
2382-98502676-7627




